Lancia är ett av de äldre bilmärkena, grundat redan 1906, och åtföljt av en aura som sannerligen skiftat i lyskraft under decennierna. Mängder av innovationer och tekniska delikatesser har serverats, inte minst på motorsidan, och ryktet som ”ingenjörsmärke” har varit välförtjänt.
I mitten av 1950-talet gjordes också ett kort inhopp i Formel 1. Olika karossbyggare har dessutom åstadkommit sagolikt vackra och tuffa specialare och vem minns inte 1980-talets olika Deltamodeller och alla rallyframgångar? Bland mycket annat.
Fiat tog över ägandet för över 50 år sedan (1969) och det såg väl ett tag ut som om den spännande kulturen i märket skulle fortsätta.
Lancia Beta var den första nya modellen efter Fiats köp och presenterades 1972. Utvecklingen hade skett i all hast, ändå var det egentligen bara motorn som var Fiat i bilen – men den stod på tvären, drev framhjulen och hade lutats 20 grader bakåt för att få ned tyngdpunkten och möjliggöra en lägre frontprofil.
Beta var en av sin tids mesta ”familjesportbilar”, i karaktären något av en fluffigare Alfa Romeo 1750 och en direkt men lyxigare konkurrent till Saab 99 EMS, som presenterades samma år och hade i stort sett samma specifikationer.
Under 1975 genomgick Lancia Beta en mild förändring, med uträtad bakre fönsterlinje, större bakruta och nya glas för baklamporna, samt en motorförstoring från 1,8 liter till 2,0.
I Vi Bilägare 9/1975 provkörde Jan Ullén bilen och hade mest gott att säga, särskilt långfärdskomforten och den femte växeln föll honom i smaken. Beta var, trots rätt vevig styrning, rolig att köra och hade mycket trygga vägegenskaper.
Under de första åren såldes Beta av Fiat Svenska AB men Ullén kunde i sin rapport berätta om framtidsplanerna där Saab-Ana skulle ta över Lancias representation i Sverige, ”trots samgåendet med Volvo” som det uttrycktes i artikeln. Av det senare blev som bekant intet.
Med draghjälp av Saab fick Lancia ett klart uppsving, i alla fall i utbudet. Förutom Beta i berlinaversion (karossen var ingen halvkombi trots att den såg så ut) erbjöds både Beta Coupé och den udda Beta HPE, en bil som de flesta snart kände till (”Italiens Volvo 1800 ES”) men få trots allt köpte. Snart nog skulle också ersättaren till Saab V4, Saab-Lancia 600, dyka upp.
Totalt såldes cirka 1 220 Lancia Beta i Sverige. Antalet kvarvarande exemplar är försvinnande litet. Som det ser ut nu är nog även märket snart försvunnet. Numera tillverkas bara lilla Ypsilon, en Fiat 500-baserad modell som bara säljs i Italien.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.