Peugeot 404 var Frankrikes svar på Volvo Amazon, en snygg klassisk sedan med okomplicerad mekanik, massor av komfort och hög driftsäkerhet. Premiärvisad i maj 1960 men påbörjad så fort företrädaren 403 sattes i produktion 1955. Tillverkades först i Socheaux nära schweiziska gränsen, sedan i ett otal länder jorden runt.
De första exemplaren letade sig till Sverige våren 1961. Den enkla, nästan arkitektoniska linjeföringen kom från italienska Pininfarina.
Peugeots första trevande krockprover inleddes med projekt 404, som var ett traditionellt bygge med bakhjulsdrift, stel bakaxel och skruvfjädring runt om.
Motorn, ursprungligen på 1 618 cc och 68 hk, gick mjukt och lugnt och ansågs ytterst tillförlitlig. Våren 1961 kom insprutningsversionen på 86 hk, senare med ytterligare effekt.
Karossen hade så lyckad design att man bara behövde ändra småsaker som emblem och inredningsmaterial under alla år fram till hösten 1975 då modellen lades ner. I Afrika har man högaktat 404 som en osedvanligt stryktålig bil. Den tillverkades i Nigeria till 1988!
Sikten runt om är exemplarisk, de papperstunna fenorna bak är oslagbara riktmärken och sidorutorna är enkla och obrutna. Bagageutrymmet är jättelikt. 404 segrade i otaliga tävlingar, särskilt i East African Safari Rally under flera år i mitten av 1960-talet.
Tre grundmotorer fanns bland bensinarna. Effekt från 60 hk till 96. Dieselmodellen hade 58 hk. Karosserna var fyrdörrars sedan, kombi (Break), samt pickup. Breakmodellen, presenterad 1963, var en förunderlig kombination av lastare och snygging.
Peugeot 404 hade mycket som talade för sig: den lätta och spänstiga stegföringen, den upprätta sittpositionen, det fina utrymmet. Och så gick den att veva igång!
Nypris: 15 279 kronor inkl soltak.
Motor: Rak fyra med stötstänger, två ventiler per cylinder. Enkel Solex-förgasare. Vattenkylning. Volym 1 618 cm3. Max effekt 72 hk SAE vid 5 400 v/min. Max vridmoment 127 Nm vid 2 250 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Rattspak.
Mått: L 442/B 163/H 145 cm.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram nedre tvärlänkar och fjäderben, bak stel axel med panhardstag. Teleskopstötdämpare.
Styrning: Kuggstång, ej servo.
Bromsar: Trumbromsar fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 140 km/tim.
Förbrukning: 1,1 l/mil.
1960 Presenteras i maj – efterträder 403 som ändå fortsätter att tillverkas parallellt till 1966.
1961 Super Luxe introduceras, med lyktsargar i rostfritt samt läderklädsel. Avgasröret flyttas till höger sida i juni detta år. Cabrioleten introduceras.
1962 Ny instrumentpanel med runda luftutsläpp.
1963 Förbättrad fjädring, ny ratt och sänkt rattstång. Dieselversionen presenteras med nästan obefintlig acceleration. Första årsmodellen för den vackra coupén.
1964 Motorn blir femlagrad. Gummiskodda stötfångarhorn.
1965 Superservosystemet Hydravac introduceras som tillval. Höjd motoreffekt, Injection 96 hk och förgasarmotorn 76 hk.
1967 Ändrad instrumentpanel, nu med runda instrument.
1968 Bakre kofångaren flyttas närmare karossen. Ny växellåda (med H-mönster) och ratt. Längre armstöd på dörrsidorna.
1975 Sista årsmodellen tillverkad i Frankrike. Tillverkningen fortsatte till 1988 i Nigeria. Den totala produktionen ligger på drygt 2,8 miljoner exemplar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 31 oktober 2021 Grannen hade en Break när…
- 30 oktober 2021 En bil från den tiden då…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.