I mitten av 1970-talet hade det gått två decennier sedan debuten för Citroën DS. Trots att modellens fjädring alltjämt var närmast unik både i konstruktion och bekvämlighet kunde åren inte längre dölja att bilen i flera andra avseenden blivit ”long in the tooth”, gammaldags.
Efterträdaren visades på Parissalongen hösten 1974 och hette CX, ett namn som anspelade på karossens låga luftmotstånd. För linjeföringen svarade Robert Opron, en långvägare inom Citroën som fanns med redan vid DS-debuten 1955 och som under åren även ansvarade för bilar som Citroën SM och GS, Renault Fuego, Renault 25 och Alpine A310.
Citroën CX var kanske inte lika omvälvande som DS men tekniskt sett ändå väldigt avancerad. Gashydraulisk fjädring förstås, dessutom hjulupphängningar som vilade mot underredet i ett otal gummibussningar som skulle göra isoleringen från vägen särdeles bra. I dag är detta vardagsmat, men inte då.
Lägg till detta en futuristisk inredning som sannerligen inte liknade någonting världen dittills skådat och det stod klart att det då närmast konkursmässiga Citroën nog hade en bil som kunde köra företaget in i 1980-talet, trots allt.
Åkkomforten var oerhörd, känslan av att färdas i en vägarnas Concorde påtaglig. Citroëns ingenjörer hade laborerat med wankeldrift för sin nya stora bil, men därav blev tyvärr (eller lyckligtvis) intet.
Motorn i CX baserades istället på samma gamla, 1930-talsfyra som alltid. Helheten räckte ändå till att övertyga juryn i valet av Årets Bil 1975. Vid det laget hade Peugeot tagit över besluten i Citroën, grunden för det vi i dag kallar PSA hade bildats. Året därpå – 1976 – dök den lastälskande kombimodellen Break upp, en modell som omfamnades av taxirörelsen inte minst.
Bilen på bilderna är en tidig CX GTI, en variant med bränsleinsprutning och 128 hk, introducerad våren 1977.
Läs också: Modellen som hamnat i skuggan: ”Perfekt körmaskin”
Nypris: 102 600 kr med soltak.
Motor: Rak 4-cyl med stötstänger, block i gjutjärn, topp i aluminium. Två ventiler per cylinder. Insprutning. Volym 2 347 cm3. Max effekt 128 hk DIN vid 4 750 v/min. Max vridmoment 212 Nm vid 3 600 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell.
Mått: L/B/H 470/178/136 cm. Tjänstevikt 1 460 kg.
Fjädring/hjulställ: Individuell med gashydraulisk fjädring fram och bak som håller bilen på konstant nivå över marken.
Styrning: Kuggstång/servo.
Bromsar: Skivor fram/bak. Servo.
Hjul: Lättmetallfälgar 150TR390. Däck 190/65 HR 390.
Fartresurser: Toppfart: 191 km/tim. Acc. 0–100 km/tim: 10,1 s.
Förbrukning: 1,19 l/mil.
1974 CX presenteras.
1975 CX 2000 väljs till ”Årets Bil”. Motorn har rötter i 1930-talet, servostyrning är ännu inte standard.
1976 CX Break – en riktig storlastare som lätt sväljer rejäla överlass utan att säcka. Lastar du inte skrymmande saker får sju personer plats och ändå finns hyfsat bagageutrymme.
1979 presenteras en tvåliters fyra av modernare snitt, Douvrinmotorn, denna gång i samarbete med Renault.
1980 CX 2000 får tillnamnet Athena.
1983 CX 20 introduceras för 71 850 kr. Önskar man mer utrustning gäller Pallas 2400 för 86 550 kr. En rejäl prishöjning.
1985 förstoras GTi- motorn till 2,5 liter och effekten höjs till 138 hk. Turbodieseln presterar 95 hk.
1986 får karossen en smärre ansiktslyftning med stötfångare av plast, en förändrad inredning och, faktiskt, ”normal” hastighetsmätare.
1987 Ny toppmodell: GTi Turbo2 med 2,5-litersmotor på 156 hk. 0–100 på 9,2 s och 215 km/tim i toppfart skäms inte för sig.
1989 CX läggs ner efter 1 170 645 exemplar. Break lever kvar till 1991.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 2024-06-04 18:17 Citroën har hatt selvbærende…
- 2024-06-03 08:39 Jag har kört en CX. Det var…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.