När Renault 16 presenterades på Genèvesalongen 1965 hade märket inte haft en stor bil på programmet sedan 1960, då den konventionellt byggda Frégate lades ned.
Renault 16 var allt annat än konventionell, inte var den särskilt stor heller. Karossen var drygt 420 centimeter lång och bredden nådde inte ens 165 cm men det fanns en märkvärdigt rymlig kupé bakom de tidlösa, retfullt självklara karosslinjerna. Bakom dem stod en intressant herre i fransk designhistoria, Philippe Charbonneaux. Kolla på nätet efter hans romboidformade bilar.
Halvkombikarosser hade funnits sedan 1930-talet men med Renault 16, som blev Årets Bil i Europa 1965, spred sig det praktiska modet bland europeiska mellanfabrikat. I R16-reklamen gjordes stor sak av alla stols- och baksäteskonfigurationer som kunde åstadkommas.
Åkkomforten var sensationell. Renault 16 är så fjärran från våra dagars kompaktbilar med överspända GTI-ambitioner man kan komma. Bilen rör sig totalt följsamt och obegripligt mjukt, en mycket sympatisk karaktär.
Växellådan ligger framför den längsplacerade motorn, tillverkad av pressgjuten aluminium. Rattväxelspaken rör sig fjunlätt men ändå exakt. Stoppningen i stolarna och i soffan bak är omslutande fluffig, sikten är fri åt alla håll tack vare strumpstickorna till takstolpar.
Vid bakhjulens framkant avslöjas ett konstruktionsdrag som kännetecknade R16 (och även andra Renault): bakvagnsupphängningen består av två omlottliggande torsionsstavar som gör att axelavståndet på vänster sida är cirka fem centimeter längre än på höger sida. Därför skiljer sig längden på karossbiten mellan bakdörrens bakkant och bakre hjulhusets framkant åt på respektive sida.
En nästan allestädes uppträdande rost tog mängder av exemplar i förtid och det är inte lätt att hitta ett anständigt exemplar längre – men absolut värt mödan. Renault 16 kan vara 1960-talets mest betydande bil.
Läs också: Jaguars underliga GT-modell blev bara bättre med tiden
Nypris: 14 762 kronor.
Värde i dag: 20 000–50 000 kr.
Motor: Fyrcylindrig radmotor med högt liggande kamaxel och stötstänger, två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning, slutet kylsystem och elfläkt. Volym 1 470 cm3. Max effekt 59 hk DIN vid 5 000 v/min. Max vridmoment 110 Nm vid 2 500 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Fyrstegs manuell växellåda.
Mått: L 423/B 163/H 140 cm.
Fjädring/hjulställ: Torsionsfjädring fram och bak. Dubbla triangellänkar fram, individuell upphängning bak. Teleskopstötdämpare fram och bak. Krängningshämmare fram och bak.
Styrning: Kuggstång.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak. Lastavkännande ventil.
Fartresurser: Toppfart 145 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 18,9 s.
Förbrukning: 0,91 l/mil.
1965. 38 770 stycken R16 tillverkas det första året i fabriken i Sandouville, nära Le Havre i Normandie. Renault 16 väljs till Årets Bil.
1968 Premiär för R16 TS – Touring Sportif! Motorn har fått ett nytt topplock och förstorats till 1 565 cc. 83 hk ger toppfart över 160 km/tim. TS får två extraljus, runda instrument samt andra fälgar.
1969 Kan utrustas med automatisk elektriskt styrd växellåda, elhissar och elsollucka. Vanliga R16 får samma bromsar som TS, med större skivor.
1971 Nya fyrkantiga baklyktor med ett fält ovanför. Nu får även grundmodellen 1 565 cc motor. Men utan TS-modellens speciella topplock stannar effekten på 65 hk.
1974 En ny modell presenteras på kontinenten – TX. Fem växlar och ny, större motor på 93 hästar.
1976 Sverige får nya avgasbestämmelser och av de motoralternativ som finns tillgängliga för R16 väljer Renault att bara typa in det vassaste. Även en R16 i snikutförande får därmed 93 hk.
1978 Sista årsmodellen i Sverige. R16 fortsätter att tillverkas fram till julledigheten 1980. 1 845 959 bilar tillverkas totalt i Frankrike.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.