Nästa artikel
Renault 4L var exakt rätt i tiden
Backspegeln

Renault 4L var exakt rätt i tiden

Publicerad 17 december 2023
Den enkla fasaden signalerade att överflödet rymdes i huvudet på den som körde.

Renault 4 – den värdiga konkurrenten till Citroën 2CV – presenterades på Parissalongen 1961, efter ett minst sagt omfattande utvecklingsarbete. Succén var monumental redan från dag ett och bara två år senare passerades Citroën 2CV i försäljningsstatistiken.

Renault hade inte bara skapat en konkurrent. Renault 4 gjorde det mesta vad den lite enklare men snarlikt uppbyggda 2CV gjorde – fast bättre.

Det låg i tiden att man inte längre skulle fästa sig för mycket vid materiella ting. Större värden knackade på dörren – gemenskap, empati, det rationella och väl genomtänkta. Nytänkandet hade sitt epicentrum i den franska universitetsvärlden och allt eftersom decenniet förflöt migrerade det vidare till andra europeiska länder.

Vilken bil symboliserade bättre än någon annan det rationella och väl genomtänkta i bilvärlden?

Sätena är mycket bekväma trots sin enkelhet och om man fäller baksätet rymmer bilen plötsligt hur mycket som helst!

Fyra dörrar, fyra sittplatser, fyra hjul och fyra franska skattehästar. Varken Camus eller Sartre hade kunnat formulera saken tydligare. Drivlinan består av en konventionell vattenkyld radfyra ärvd från föregångaren Renault CV4. Den sitter monterad bakom växellådan och drivningen sker på det främre hjulparet.

Redan vid lanseringen fanns flera modeller att välja på. Den enklaste hette Renault 3 och hade en motor på bara 603 kubikcentimeter. R4 med 747 kubik centimeter stor motor var lite mer påkostad och R4L bjöd på något mer flärd.

Det är L:et som gett upphov till vårt svenska smeknamn ”Laban”. Renault 4 – eller R4 kom att tillverkas i en rad olika utföranden genom åren. Den separata bottenplattan gjorde det lätt att montera andra karosser. Grundkonstruktionen ändrades mycket lite.

Lantbrevbärare, professorer i existentiell ergonomi, arkitekter, lantbrukare, reklamfolk och helt vanliga unga barnfamiljer. Alla med behov av en universalbil fann något älskvärt i R4.

Läs också: Sensationellt bekväm – men allt svårare att hitta

Lyft på huven och det blir mycket tydligt vart växelspaken tar vägen.
Renault 4 1972

Nypris: 13 980 kr.

Motor: Rak fyrcylindrig med stötstänger, två ventiler per cylinder. En fallförgasare. Vattenkylning. Volym 845 cm3. Max effekt 34 hk DIN (25 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 57 Nm vid 3 000 v/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak. Trestegs automat som tillval.

Mått: L 370/B 149/H 153 cm.

Fjädring/hjulställ: Längsgående torsionsstavar fram, tvärgående bak, svingarmar bak. Hydrauliska stötdämpare.

Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 10 m.

Bromsar: Trummor fram och bak. Ej servo.

Fartresurser: Toppfart 121 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 27,5 s.

Förbrukning: 0,77 l/mil.

Livscykeln

1963 I Sverige säljs 1 099 exemplar.

1966 En miljon bilar har tillverkats.

1967 Helt ny inredning med nylonplysch, tjockare framstolar, ny instrumentbräda, ratt.

1968 Fyra helsynkroniserade växlar, tidigare bara tre.

1971 Svenska bilar får samma motor som i Renault 6 på 34 hästkrafter DIN.

1973 Bensinkrisen gör Renault 4 het på den svenska marknaden. Då leveranserna får fart våren 1974 är krisen över.

1976 De nya svenska avgaskraven gäller inte för motorer under 800 cm3, därför minskar storleken till 782 cm3 – 33,5 hk DIN.

1977 5 000 000 tillverkade.

1978 Sista året för friskluftluckan av plåt under vindrutan.

1981 Sista året för Renault 4 på den svenska marknaden. Nästan 37 000 exemplar har sålts. De utanpåliggande dörrgångjärnen försvinner, kromad plastdekor på dropplisterna. Renault fortsätter tillverkningen av R4 i Billancourtfabriken fram till 1986. Därefter fortsätter produktionen i Slovenien och Marocko fram till 1994. Totalt tillverkas över åtta miljoner bilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 17 december 2023 Håller med saabnisse att…
  • 17 december 2023 40-talisten, det är skillnad…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.