Vissa läsare känner nog igen den röda skapelsen ovan, engelsmannen John Dodds långnästa pjäs med 27-liters Merlinmotor under huven, Ford Capri-liknande drag och kylargrill från Rolls-Royce.
Historien började med att en ung ingenjör, Paul Jameson, vid 1960-talets slut stoppade en Rolls-Royce Merlin V12-motor (inte Spitfiremaskinen utan en variant som användes i Centurion stridsvagn) i ett rullande chassi han snickrat ihop och försett med hjulupphängning från Jaguar. Med 750 hk blev det lite svårt att hitta en växellåda som höll för påfrestningarna, men en sådan kunde specialisten John Dodd tillhandahålla. Paret fick sedan upp den karosslösa järnsängen i 290 km/h på ett flygfält och nådde 140 km/h på backväxeln.
”Jag tänker inte skjutsa någon fortare än strax över 300 km/h”
Dodd köpte skapelsen och lät en glasfiberverkstad bygga en kaross, en tvådörrars coupé med rekordlång motorhuv. 1972 registrerades bilen, nu kallad The Beast, som en Rolls-Royce och godkändes för gatbruk. Detta roade inte Rolls-fabriken i Crewe som drog i gång en rättsprocess.
The Beast syntes snart i högfartskörningar i flera europeiska länder och på dragstripen. Istället för 50 ton i Centurion var det bara 2 300 kg som skulle förflyttas. I Guinness rekordbok var The Beast världens snabbaste bil en tid. Dodd körde även i Sverige och visade bilen på Hot Rod Show i mars 1975. »Jag tänker inte skjutsa någon fortare än strax över 300 km/h«, lugnade Dodd läsarna i Vi Bilägare i ett uttalande sedan det rests kritik mot hans framfart. Ändå gick det riktigt illa. På grund av oljeläckage började The Beast brinna utanför Örebro.
Dodd släpade hem vraket, letade upp en ny Merlinmaskin och gav glasfiberverkstaden en ny uppgift. Utfallet kan beskådas på den nedre bilden, världens längsta Reliant Scimitar kanske? Eventuella skönhetsbetyg är vars och ens ensak men ett imponerande bygge är det onekligen. För övrigt vann Rolls-Royce rättssaken och Dodd tvingades byta kylargrill, nu till en med hans egna initialer i halvmeterhöga bokstäver.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 7 juni 2022 Det skiftar friskt mellan…
- 6 juni 2022 Han är 80+ nu och har…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.