Muskelbilseran och hästkraftskriget – se där två termer som bara kan höra klassiska USA-bilar till. När begreppen kom i svang kan diskuteras men det finns ett par viktiga årtal att dröja vid.
1964 lanserades Pontiac Tempest i en kryddad version som oblygt nog fick tillnamnet GTO, vilket förstås kunde ses som en anspelning på den Ferrariracer som byggdes i blott 39 exemplar 1962–64. Pontiac GTO försågs med en 389-kubiktums V8 på 325 hk och blev snart en egen modellserie som frodades i ett decennium.
Med GTO rasade kampen igång med allt fler, allt saltare och mer fantasifullt dekalerade versioner av mellanstora och i grunden vardagliga amerikanare av nästan alla märken. Det lyxiga Buick, tvåa på GM:s statusstege efter Cadillac, åsåg emellertid fenomenet lite på halvdistans.
Till årsmodell 1970 beslöt GM att koncernens olika mellanklassmodeller kunde utrustas med motorer även över 400 kubiktums volym (drygt 6,5 liter). Buick drämde då i med en ny 455-motor (drygt 7,4 liter) som hade hög effekt och lägre vikt än konkurrenternas maskiner. Bilen hette Skylark GS 455 och det är ur den modellen den intensivt gröna, ytterst ovanliga och dessutom svensksålda bilen på bilderna kan förstås: Buick GSX 1971.
GSX lanserades 1970 och under året därpå byggdes bara 124 exemplar, tillräckligt för att somliga i dag förvandlar enklare, mindre värdefulla Skylarkversioner till ”GSX-kloner” i hopp om att tjäna storkovan.
Spoiler fram och bak, varvräknare på motorhuven, stripes och speciella hjul gav löfte om extraordinära resurser – och de fanns: Effekten angavs till 315 hk men var snarare över 400 hk. Vridmomentet 691 Nm var det högsta i någon amerikansk bil för lång tid framöver. Accelerationen 0–60 miles per hour klarades på 5,8 sekunder och stående kvartsmilen på bara 13,32 sek.
En riktig muskelbil som samtidigt erbjöd just den lyx Buickköparen förväntade sig!
Läs också: Jänkarfloppen: ”Smarta småbilen” drog två liter milen
Nypris: Cirka 42 000 kr (1971).
motor: V8, fyrports Rochester 4MV Quadrajet förgasare. Kompression 8,5. Vattenkyld. Volym 7 473 cm3. Max effekt 315 hk vid 4 600 v/min, max vridmoment 691 Nm vid 2 800 v/min.
Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad Turbo-Hydramatic 350 med golvspak.
Mått: L 513/B 196/H 135.
Tjänstevikt: 1 880 kg.
Fjädring/hjulställ: Separat ram, skruvfjädring. Fram individuell hjulupphängning, bak stel axel.
Styrning: Servoassisterad snäckstyrning. 3,4 rattvarv, vändcirkel 12,2 m.
Hjul: 7-tums plåtfälgar. Däck G60x15 (235/60/15).
Bromsar: Skivor fram, trummor bak.
Fartresurser: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–96 km/tim 5,8 s.
Förbrukning: Åtskillig!
1970 GSX introducerades mitt under modellåret som ett tillval (A9 GSX option) för 1 196 dollar. Slog knock på omvärlden, ungefär som om det samtida Volvo plötsligt börjat tillverka snabba muskelbilar. Buick menade allvar med GSX, övriga muskelbilsaktörer fick helt sonika finna sig i att Buick var snabbast.
1971 GSX tillverkades under hela modellåret. GSX-paketet var tillgängligt för hela GS-serien, oberoende av motoralternativ. Av det som tidigare var ett komplett GSX-paket kunde kunden nu välja fritt i utrustningslistan, där till exempel varvräknare på huven var en möjlighet. Färgalternativen var nu fem mot förra årets två.
1972 Precis som 1971 kunde GSX-paketet väljas med GS-seriens samtliga tre motorer (350, 455 och 455 Stage 1). Med 350 och 455 kunde kunden välja på tre- eller fyrväxlad manuell låda alternativt Turbo Hydra-Matic 350--automat. Till Stage 1 var alternativen fyrväxlad manuell eller Turbo Hydramatic 400-låda. Från 1972 mättes motoreffekt med alla aggregat inkopplade vilket på papperet gav en betydligt lägre effekt. 455 hade nu 225 hk, 455 Stage 1 ca 270 hk.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 9 augusti 2021 Hundter skrev: En årslön för…
- 9 augusti 2021 En årslön för mig på den…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.