Nästa artikel
Cadillac Coupe de Ville var en guldkantad glidare
Backspegeln

Cadillac Coupe de Ville var en guldkantad glidare

Publicerad 13 juni 2021
Saknar du avokadogröna kylskåp och tapeter fulla av fluffmedaljonger? Köp en riktig fullsize-Cadillac!

Det fanns ett fönster i tiden när en Cadillac höll ett slags måttfullhet, sina gigantiska dimensioner till trots. En tid när bilarna inte stretade med fenor mot himlen, inte bar på kromtyngda monsterfronter som såg ut att käka upp asfalten som vid 1950-talets slut.

Eller som i dag, när en Cadillac, visserligen med snitsiga linjer och väl så goda egenskaper som de främsta prestigemärkena, inte sneglade mot allt som hette Europa.

Nej, det fanns en tid när Cadillac utan omsvep var ett riktigt amerikanskt bilmärke i stil, utförande och finess. När stoltheten över märkets prestigeroll på scenen ympats in i varje veck, varje söm, varje vred, utan att bilen för den skull såg ut att slösa med varje tänkbar resurs. 

Detaljrikedomen är stor och varje yta möjlig att dekorera är prydd med välornamenterat tyg eller träimitation, oftast unik för varje årsmodell.

Den tiden började i mitten av 1960-talet och nådde sin höjdpunkt ungefär när bilen på de här bilderna byggdes, 1970. Det är storslagen bilformgivning parad med återhållsamhet. 

Titta på den. Ganska enkla linjer och volymer, stram, självklar kaross med pondus och hållning som en nyutnämnd general. Krom, visst, men inget överflöd. Sparsamt med tingeltangel till förmån för helheten. Grill som står rakt upp, här kommer jag. Vindrutetorkare dolda under motorhuvens kant. Själva huven (och bakluckan) av format biljardbord. Vinyltak, själva toppingen på den delikatessmåltid som serveras i våningen under. Smala kyrktorn till baklampor.

Man vill titta in och finner ett amerikanskt vardagsrum för fem-sex loja resenärer. Det här är en bil att glida fram i, precis som så många svenska Cadillac-ägare gärna gör numera. Det såldes inte många nya här men privatimporten har varit ansenlig. Det finns delar, det går att äga en utan att göra konkurs.

Det finns elstyrda finesser, förstås, men knappast fler än i en Kia Picanto 2014. Det är inte det som är grejen med en Cadillac, inte alls, snarare hur färden känns:

Som ett rinnande guld.

Ett annat roligt tips på en bra nybörjarjänkare är Chevrolet Camaro. Du kan också läsa om Cadillacs försök att lansera en sportig mellanklassare för europeiska köpare, nämligen BLS – som baserades på Saab 9-3.

Cadillac Coupe de Ville 1970

Nypris: Såldes inte i Sverige.

Värde idag: 70 000–100 000 kr.

Motor: V8 med stötstänger och två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 472 kubiktum eller 7 736 cm3. Max effekt 375 hk (279 kW) vid 4 400 v/min. 

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad automat.

Mått: L 571/B 203/H 144 cm. 

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädrar fram och bak. Fram nedre tvärlänkar, stel bakaxel.

Styrning: Styrsnäcka, servo. Vändcirkel 14,9 m.

Bromsar: Skivor fram, trummor bak. Servo.

Fartresurser: Toppfart 185 km/tim. Acc. 0–100 km/tim cirka 10 s. 

Förbrukning: 1,8 l/mil.

Livscykeln

1965 Sextiotalslooken slår igenom. Kantiga svepande linjer med plana karossidor. Vinyltak kommer på allvar. Stående strålkastare och liggande bred grill. V8-motor på 429 kubiktum med tillhörande treväxlad automatlåda är standard. 

1967 Över 200 000 bilar i årsproduktion för första gången. Framhjulsdrivna Eldorado med egen kupékaross introduceras. 

1969 Liggande strålkastare, ”kylargrill” och bibehållet karossveck.

1970 Sista året för både De Ville Sedan och Convertible. Eldorado får motorvolymen ökad till maffiga 500 kubiktum eller 8,2 liter. Världens största serieproducerade bilmotor! 

1971–73 472-motorn lämnar 345 hk men effektuttaget sjunker år från år beroende på skärpta avgasreningskrav. 

1974 Airbag på förarplatsen som tillval. Ny instrumentpanel och stötabsorberande stötfångare.  

1975 8,2-litersmotorn som varit förbehållen Eldorado blir Cadillacs enda motor.

1976 Mellan 1971 och 1976 har endast Eldorado byggts i cabrioletutförande. Modellen behåller sin storlek några år till, annars är 1976 sista året för De Ville och Fleetwood i riktigt ”fullsize-format”.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.