Nästa artikel
Miljömyndighetens mardröm: Så mycket drog törstigaste bilen
Nyheter

Miljömyndighetens mardröm: Så mycket drog törstigaste bilen

Publicerad 30 april 2020
V8-jänkarna ligger faktiskt inte i botten när det gäller törstigaste bilarna i modern tid – det gör några europeiska tillverkare.

De törstigaste modellerna i modern bilhistoria – då tänker nog många på en bensinsörplande V8-jänkare. Och mycket riktigt finns det flera amerikanska muskelbilar på listan över USA:s törstigaste modellerna genom tiderna.

Men faktum är att flera europeiska tillverkare byggt bilar som är ännu värre. Det visar siffror från amerikanska miljömyndigheten EPA som Vi Bilägare tagit del av.

Allra värst på listan över bilhistoriens törstigaste bilar enligt EPA är superbilen Lamborghini Countach med en snittförbrukning vid blandad körning på 27 l/100 km. Och det är alltså i en vanlig körcykel där motorn knappast ger sitt yttersta.

Som nummer två kommer Aston Martin V8 från sent 1970-tal med en förbrukning på 25 l/100 km – samma förbrukningssiffra som för Toyota Land Cruiser V8 från 1977.

Först därefter kommer en jänkare i form av Dodge Monaco från 1978 som också hade en förbrukning på 25 l/100 km. Även Oldsmobile Toronado från 1975 finns med på bottenlistan, den drog 24 l/100 km.

Kapade 41 centimeter

Monaco och Toronado är typiska exempel på hur ”Detroit’s Big Three” – de tre biljättarna GM, Ford och Chrysler – kvickt fick anpassa sig till de nya och hårdare utsläppsreglerna under oljekrisen.

Dodge Monaco hade som störst en 7,2-liters V8 och Oldsmobile Toronado kunde som mest skryta med en V8-motor på hela 7,5 liter. Men båda två krymptes rejält till sin nästa modellgeneration när tuffare utsläppsregler trätt i kraft. Monaco krympte med hela 41 centimeter (!) under modellskiftet 1978/79 och den enorma Toronadon blev även den betydligt mindre. Där ersattes dessutom V8-motorn med en jämförelsevis mikroskopisk 3,0-literssexa – den så kallade PRV-motorn, känd från flera Volvomodeller.

Vi ska dock komma ihåg att listan alltså visar förbrukningen enligt den amerikanska EPA-körcykeln. Eftersom varken Lamborghini eller någon annan europeisk tillverkare förmodligen lagt särskilt mycket möda på att anpassa bilarnas förbrukning för just den körcykeln är det kanske inte så konstigt att europeiska tillverkare ligger risigt till i den listan. Amerikanska tillverkare kan ha anpassat sig till EPA-körcykeln på ett bättre sätt och listan visar inte hur mycket bilarna drog i verkligheten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-04 19:58
Hundter

Gud, vilka BILAR!! Förr i världen kunde man varenda bilmärke!! Numer ser alla lika ut! Tråkiga lådor! Så tillvida man inte väljer Porsche el.dyl.!
Men välj en Toyota om ni vill ha omväxling i livet!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.