Nästa artikel
Japanerna dominerar i AutoIndex
AutoIndex

Japanerna dominerar i AutoIndex

Publicerad 7 maj 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
De drygt 20 000 privata bilägare som deltagit i årets AutoIndex låter solen stråla över japanerna Lexus, Subaru och Honda. BMW och Audi hamnar alltmer i skuggan.

AutoIndex har genomförts för tolfte gången i ordningen och precis som i fjol visar det sig att Lexus har landets mest nöjda kunder. Det är ingen sensation i sig eftersom Lexus redan under fjolåret som nykomling etablerade sig i toppen. Då blev marginalen endast två indexpoäng före Subaru, en ledning som det japanska lyxbilsmärket nu utökat till 16 poäng.

Prispallen blir heljapansk för första gången eftersom Honda ryckt fram till en tredje plats bakom Subaru.

Det är i premiumklassen som kriget fortsätter att rasa. Företagsförsäljningen är första prioritet för dessa märken och det är också där de största ansträngningarna görs.

I AutoIndex är det inga tjänstebilsinnehavare som kommer till tals, men rapporterna från den förhållandevis lilla andelen privatägare ger mycket viktiga signaler om vad som är på gång. Det är just privatägarna som lever med sina bilar och betalar bränsle och verkstadsfakturor ur egen ficka som bäst kan bedöma hur bilägandet fungerar i vardagen.

BMW och Audi bör ta tillbakagången i AutoIndex på största allvar. Tendenser som pekar åt ena eller andra hållet ger intressanta fingervisningar. BMW har under alla år som AutoIndex genomförts aldrig varit sämre än trea, men i årets undersökning rankas märket nu plötsligt som femma.

För Audi blir tillbakagången ännu tydligare, från sjunde till en högst medioker tionde plats bland 26 märken är inte något resultat att skryta över för ett premiummärke. Konkurrerande Lexus och Mercedes har däremot kunna behålla sina positioner som etta respektive fyra.

I AutoIndex bygger svarsunderlaget på att ägarna har bilar som är upp till sju år gamla, det betyder från årsmodell 2006 till 2012. I enkäterna om verkstäder och återförsäljare gör vi en utbrytning och låter endast dem som har lite nyare begagnat, årsmodellerna 2009–2012, komma till tals.

Det är i de här kundgrupperna som vi finner orsaken till BMW:s tapp. Redan i fjol gavs det indikationer på att verkstadskunderna inte längre var helt tillfreds och dessa mer negativa synpunkter har ytterligare förstärkts. Det har också slagit tillbaka på återförsäljarna som också fått betydligt sämre betyg än i fjol.

I Audis fall är det mer återhållsamma betyg från ägarna på själva produkten – kvalitet, egenskaper och allmänna körupplevelser – som är skälet till lägre ranking.

Betänk att bilenkäten omfattar upp till sju år gamla bilar och att det är den enkäten som väger tyngst – 40-procentig påverkan – i det totala AutoIndex.

En av förklaringarna till tillbakagången ges också på sidorna 14–15 i detta nummer där Audi-ägarna tycker till om rostskydd och lackkvalitet.

För Volkswagen-gruppen är självfallet Audis tillbakagång en missräkning, men istället kan man glädjas åt en ordentlig framryckning för just Volkswagen, från 18:e upp till tolfte plats.

Samma resa, fast i motsatt riktning, har sydkoreanska Hyundai gjort. Både VW och Hyundai sålde bra i fjol under ett förhållandevis något sämre år för bilmarknaden i stort och för VW:s del tycks man ha klarat av anstormningen på ett bra sätt. Däremot har Hyundais ägare gett sämre betyg i samtliga fyra enkäter, jämfört med AutoIndex-resultaten 2012.

Ägare av japanska bilar är fortsatt mycket nöjda med sitt bilinnehav. Utöver den japanska trippeln genom Lexus, Subaru och Honda så kan vi också notera att Mazda tagit ett rejält skutt uppåt, från tionde till sjunde plats – Mazdas bästa placering sedan 2004.

I de nedre regionerna är Peugeots trend fortsatt positiv efter djupdykningen 2010 då märket rankades sist. Däremot ser det sämre ut för en annan fransk tillverkare. Renault tappar stadigt mark och har nu bara Fiat och Chevrolet efter sig.

Läs mer:
Så gör vi undersökningen

Diskutera: Hur ser du på resultaten?

AutoIndex 2013

1. (1) Lexus: 891

2. (2) Subaru: 875

3. (6) Honda: 851

4. (4) Mercedes: 847

5. (3) BMW: 846

6. (5) Toyota: 845

7. (10) Mazda: 841

8. (8) Mini: 839

9. (9) Volvo: 838

10.(7) Audi: 827

MEDEL: 807

11.(11) Skoda: 805

12.(18) Volkswagen: 802

13.(14) Citroën: 801

14.(15) Mitsubishi: 793

15.(13) Kia: 791

16.(19) Nissan: 790

17.(16) Suzuki: 786

18.(12) Hyundai: 786

19.(17) Saab: 784

20.(22) Ford: 784

21.(23) Peugeot: 783

22.(20) Opel: 781

23.(25) Seat: 769

24.(21) Renault: 767

25.(24) Fiat: 740

26.(26) Chevrolet: 713

 

Fotnot: Betygen är omvandlade till indextal där 500 är ett medelnöjdvärde. Generellt är de svenska bilägarna med index 807 förhållandevis nöjda med sitt bilinnehav, men rankingen visar att det är stora skillnader mellan mest och minst nöjd.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-07 10:23
IngoS

Audi har definitivt inlett mellanmjölksresan. Ligger i gruppen Volvo-medelbil-Skoda-Volkswagen.

#2 • Uppdaterat: 2013-05-07 10:24
Swemba

Lite förvånande att se hur förhållandevis liten skillnad det är. Spannet från 713 till 891 visar onekligen på att dagens bilar aldrig varit bättre och att slutkunderna överlag är nöjda.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-07 10:27
Roy J

Utan att ha sett frågorna är det vårt att bedöma utfallets betydelse.
Jag har faktiskt sett professionellt utformade enkäter där frågorna varit allt annat än entydiga. Följaktligen har inte deltagarna egentligen svarat på samma fråga eftersom den uppfattats olika.
Jag gissar att fokus i den här undersökningen ligger mer på uppfattningar, tyckanden, än på rena fakta.
Då spelar förväntansuppfyllnad en mycket stor roll - och den ser rimligen olika ut för olika kundkategorier.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-07 10:29
Swemba

Roy J. Nöjdhet är per definition något subjektivt och kan omöjligen baseras på fakta. Om man är nöjd eller ej har enbart med förväntningarna att göra.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-07 10:42
hultarn

Om en bil hamnar högre eller lägre än förra året påverkas förstås av hur de intilliggande bilarna ändrat sig.

Därför hade det varit intressant att se förra omgångens poäng i tabellen.

Vissa tillverkare har kommit med många nya modeller som lockar, medan andra kanske kör vidare med sina äldre modeller.
Den förstnämnda plockar därför poäng och placeringar, medan den sistnämnda förlorar placeringar utan att det egentligen hänt något.

Sedan är det också lite konstigt att jämföra udda bilar som kanske är mer entusiastbilar än vanliga bruksbilar. T.ex. har Honda en modell bland de 50 mest sålda i Sverige, först på 31:a plats (CRV med 746 sålda bilar av totalt 80.249 i år i Sverige). Lexus ingen bland top 50.

Kort sagt: Autoindex säger inte mycket.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-07 10:45
Raphael

Visst kan man säga att det endast är nyansskillnader mellan nöjdheten, generellt är bilägarna väldigt nöjda med sina bilar. Alla märken i listan får Väl Godkänt, men det finns gradskillnader.

Vi kan se att Peugeot börjar komma i kapp på servicesidan och har blivit bättre på att möta den stora försäljningsökningen med utbyggd service och deras försäljning och deras service är nu mer i synk med varandra.

Renault lider fortfarande av problemet med Volvo, en stor del av Renaults återförsäljare och verkstäder är fortfarande gamla Volvo-ställen och detta drar ner Renault då Volvo säljare och servicepersonal tenderar att behandla Renault som något som katten har släpat in. En viktig poäng är att Volvo-säljare framförallt är inne på tjänstebilar och bryr sig mindre om privatkunder - vilket drabbar Renault negativt då Renault har många privatkunder medan Volvo är det populäraste märket för företag och tjänstebilsåkare. Men Volvo-säljarna säljer Renault för de tjänar pengar på dem, men Renault skulle behöva fler egna försäljningsställen och verkstäder som står utanför Volvo, för att ge en bättre köpupplevelse som mer står i paritet med den höga kvalitet som bilarna erbjuder.

Fiat har ett problem med att de flesta Fiat-säljare även säljer andra märken vilket gör att Fiat kommer i skymundan hos dessa stora bilvaruhus, nu finns det enstaka Fiat-säljare i Sverige som gör ett toppenjobb med god service för sina kunder - AutoLounge i Kungsbacka och Torvalla bil i Stockholm är två exempel.

Att Chevrolet hamnar sist fast bilarna i princip är samma som Opel, och Opel hamnar mycket högre, det visar att detta mer handlar om försäljningsorganisationen som ligger efter.

Lexus vinner för de har en säljorganisation som är i ständig kontakt med kunden och genom det får man högt betyg i AutoIndex. Detta handlar alltså mer om upplevelsen av bilägandet med allt omkring, (köpupplevelsen etc.) mer än hur nöjd man är med själva bilen.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-07 10:59
Leif Larsson (ej verifierad)

Här är ytterligare en lista.
http://www.svd.se/naringsliv/motor/lista-har-ar-de-basta-bilarna_8150650.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

#8 • Uppdaterat: 2013-05-07 11:19
Mistro

Den här listan säger ingenting eller väldigt lite om hur bra ett fabrikat är.
Har själv svarat på dessa frågor och de är ....skall vi säga intetsägande?
De små marginaler som speglas i AutoIndex rimmar dåligt mot den stundtals hetsiga stämningen här på forumet.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-07 13:57
N-iklas

För ett tillförlitligt resultat behövs minimum 65 000 – 130 000 svar.

Det är exempelvis enkelt att psykologiskt påverka 249 personer vilket mycket väl kan vara antalet svarande på ett mindre bilmärke, och Lexus… har 100 svarat ? vem vet?
Och VW har 2000 svarat?

Man försvarar säkert detta med torr statistik och menar att antalet är betydelselöst så länge en viss procent av en viss mängd svarar, vilket teoretiskt innebär att om en ägare av en bil som finns i ett enda exemplar svarar så har 100 % av ägarna svarat varför tillförlitligheten skulle bli extrem statistiskt sett.
Sunt förnuft säger dock att en persons åsikt saknar värde, det är något matematiken inte kan inse.

Men så länge man har mänsklig inblandning kommer psykologi alltid att överträffa matematikens världsfrånvända teori.

Ju färre som svarar desto större möjlighet att resultatet påverkas av yttre psykologiska orsaker.
Man drar för långtgående slutsatser på ett material som konstaterar x antal faktum, men inte berättar alls varför man tycker si eller så utan bara konstaterar att man gör det och sedan börjar spekulationer och gissningar om orsaken.

Det enda man kan se är att något av någon orsak upplevts bra av dessa få som svarat på ett håll och att något av någon orsak av de få som svarta upplevts dåligt på ett annat håll.

Att ge sken av att detta i detalj med stor exakthet, tillförlitlighet och kvalitet precis säger allt om allt är… dåligt jobb.

#a • Uppdaterat: 2013-05-07 14:00
Jonn

Du har mye rett i det du skriver om Renault, Raphael - det er nok Volvo som er hovedproblemet for Renault i Sverige.
I Norge har Renault bygget opp et helt nytt forhandlernett hvor Volvo (Bilia) er ute. Tilsvarende Autoindex 2013 i Norge viser Renault på 10. plass av totalt 23 plasser. Dette resultatet er bedre enn middels.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.