Nästa artikel
Så tar vi fram AutoIndex
AutoIndex

Så tar vi fram AutoIndex

Publicerad 7 maj 2013 (uppdaterad 7 maj 2013)
20 398 svenska bilägare har deltagit i årets undersökning. Här ser du hur vi gör för att få fram vilka som är nöjdast med sina bilar.

Vi har tagit hjälp av 20 398 svenska bilägare för att få fram resultaten till AutoIndex 2013. Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning. Flest bilägare återfinns i åldersspannet 50–65 år. Undersökningen har genomförts för tolfte gången i ordningen.

Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som bäst kan bedöma hur ekonomin också påverkar bilinnehavet. Underlaget består av lika delar bilägare som köpt nytt respektive begagnat och lika delar bilägare som har årsmodellerna 2009–2012 respektive 2006–2008.

Den svenska undersökningen består av 26 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2006 och senare. Frågorna ställdes under perioden januari–mars i år. 

AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete mellan Vi Bilägare, danska och norska bilmagasinen Motor samt konsultföretaget Loyalty Group med säte i Köpenhamn. Motsvarande frågor har gått till danska och norska bilägare och det skandinaviska underlaget kommer också att resultera i en kvalitetsbedömning av bilarna på modellbasis.

Nationellt sker presentationen märkesvis och då ges det möjlighet att bedöma hur verkstäderna och återförsäljarna sköter sig på respektive marknad.

Hela svarsunderlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2006–2012, men i de separata enkäterna om verkstäder och återförsäljare hämtar vi enbart in bedömningarna från gruppen som har nyare bilar, årsmodellerna 2009–2012. I den här kategorin vänder sig fortfarande ägarna i första hand till sina märkesverkstäder, oftast kopplat till nybilsgarantierna.

Ägarna till nyare bilar har också mer färska relationer till märkeshandlarna, oavsett om de köpt bilarna som nya eller begagnade.

I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad.

Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.

Medelvärdet för det samlade resultatet av AutoIndex 2013 blev 807 poäng, att jämföra med 809 poäng 2012. Det visar att bilägarna i stort sett är lika nöjda med sitt bilinnehav och att marginalen till medelnöjdnivå (500 poäng) fortfarande är stor.

Vår förhoppning är rankingen märkena emellan ska påverka tillverkarna/importörerna att göra ännu bättre ifrån sig till nästa år – till nytta för oss konsumenter.

I detta nummer presenterar vi det svenska totalresultatet. Fler rapporter om svenska folkets uppfattningar om sitt bilägande kommer att redovisas i kommande nummer.

Diskutera: Har du deltagit i undersökningen?

GYEON

Gyeon Q2M Glass sprejas inte direkt på glaset utan på en mikrofiberduk som man sedan torkar glaset med innan eftertorkning med torr trasa. Den lämpar sig sålunda av naturliga skäl bättre för milt smutsade rutor och ska vara helt säker att använda även på behandlat glas. Ytan blir snabbt torr vilket gör att det blir trögt att efterpolera om man inte använder mycket medel vilket gör att det går åt mycket. Ska vara helt säkert att använda även på plastrutor samt bilens inredning.

Artikelnummer 5551
Volym 500 ml
Pris 109 kr
Betyg 3

Plus: Skonsam.

Minus: Odryg, snabbtorkande.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-07 10:29
Roy J

"De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad."

Redan där har vi en osäkerhet, alltså.

#2 • Uppdaterat: 2013-05-07 10:31
hultarn

Så länge ingen bilmodell hamnar under 500 så är det ju egentligen bara positiva tongångar.
Om en modell får 750, 800 eller 850 poäng kan faktiskt kvitta.

Autoindex är mycket tyckande, och det är lika omöjligt att säga vilken bil som är bäst som att välja den snyggaste färgen.
Det är kopplat till var och ens smak och tycke.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-07 11:04
Swemba

Jag hade en Alfa Romeo Spider -86. Den hade i princip alla elfel man kan tänka sig och det regnade in ordentligt. Batteriet var konstant urladdat och passformen på dörrarna var så usel att de ibland åkte upp när man körde nedför en trottoarkant eller i ett kraftigt gupp.
Men jag älskade bilen. Jag var otroligt nöjd över mitt bilköp!

#4 • Uppdaterat: 2013-05-09 02:25
Roy J

Swemba åskådliggör situationen på ett utmärkt sätt.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-09 21:24
KaptenOberkommandok

Jag sällar mig som tredje person att ösa in frågetecken kring hur ViBilägare behandlar inkomna data. "Regressionsanalys" låter ju fint, men ... Och "medelnöjdnivå" på 500 poäng ... Öh? Vilka ligger under 500 poäng? Eller tänker jag fel nu efter två 7,5-femmor? AL?

#6 • Uppdaterat: 2013-05-09 21:27
Audi A5 SB

Jag är nummer 4:a i ordningen. Ett och annat klarläggande/förtydligande är synnerligen önskvärda.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-10 00:05
PREVIA

Och vem kontrollerar Loyalty Group A/S. Här är några kunder som vill få valuta för att man anlitar detta affärsdrivande företag.
http://www.loyaltyfactory.com/default.asp?p=127
Kundlista till vänster. Företaget är inte precis SCB.

#8 • Uppdaterat: 2013-05-10 00:56
Roy J

Här har uppstått ett samarbete. Trevligt!
Inte minst att AL:s kapacitet erkänns.

Nu väntar vi med spänning på nästa nummer av tidningen.

Kan tillägga att jag även väntar på ett tillrättaläggande:
http://www.vibilagare.se/tidningen/aktuellt_nummer/vi-bilagare-62013-nytt-nummer

#9 • Uppdaterat: 2013-05-10 10:31
Swemba

Kapten: Medelnöjdnivån ... inte Medelvärdet.
På en skala 0 - 1000 där 0 ä extremt missnöjd och 1000 är lyrisk så är defacto 500 lagom-nöjd-betyget, oavsett vad folk svarar.
Medelvärdet/snittvärdet i undersökningen är 807 poäng. Väldigt högt, alltså.

#a • Uppdaterat: 2013-05-10 10:43
Swemba

Jag förstår inte riktigt varför folk drar så stora växlar på den här studien? Vi bombarderas dagligen av liknande studier i media. Är det för att det är bilar som det är extra känsligt?
Det finns ingen forskning bakom detta. Det är en enkätundersökning. Extremt få (nästan inga) studier eller statistiska underlag har någon bevisad kausalitet. Det är bara statiska samband, siffror på ett papper, vars orsak kan vara precis vad som helst.
Man kan inte dra några slutsatser alls av den här typen av undersökningar.
Dess enda syfte är att visa på ett statistiskt förhållande som kan agera intresseväckare för en djupare forskning:
"Jasså, Glassätare drunknar oftare? Är det pga glassens innehåll och egenskaper eller helt enkelt för att glassätande och badande båda är sommaraktiviteter?"

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.