Vårt långteststall genomgår undanmanöverprov med full last. Inför sommarens långresor har de fem bilarna testats och resultaten skiljde sig åt.
Undanmanöverprovet med full last är ett av många tester som Vi Bilägares fem långtestbilar 2013 går igenom. I Vi Bilägare nr. 10/2013 som kommer i butik den 2 juli kan du läsa om hur Honda CR-V, Kia Cee'd, Mazda 6, Volkswagen Golf och Volvo V40 klarar semesterresans alla prövningar.
Klicka på videofönstret ovan för att se hur bilarna klarar undanmanövern.
Diskutera: Vad tycker du om bilarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad är detta för skämt...? Två av bilarna körs i 65 km/t de övriga 70 km/t, Volvo och Golf får man inte se utifrån...? Golfen körs dessutom utan takboxen som har den högsta tyngdpunkten av all last....???
Mycket märkligt test....!
Simon no 1, varför så petnoga, fem bilar vart testade i praktiska undanmanöverprov med takbox och en bil vart testad i teoretiska försök där man gissar hur den skulle ha klarat sig i motsvarande undanmanöverprov som dom andra bilarna gjorde i praktiska försök. När man ändå pratar i teorier så kanske inte tiden räckte till att testa alla bilar då det är över 40 mil frän stan och lika långt tillbaka, då 40 m asfalt inte går att uppbringa närmare stan för testet, eller så vill man fortsätta att bli bjudna på nypremiärer som brukligt är hos biltillverkarna.
Att Golfen inte hade takbox får sin förklaring för den som prenumererar på tidningen och läser den...och det var INTE VWs fel.
Värdelöst här och i tidningen, senaste erfarenheterna från tidningens oprofessionella agerande gör att man inte kan lita på betygen och slutsatserna som ofta visat sig felaktiga, egen bedömning blir nödvändig.
Vi bilägares förtroendekapital i biltester har rasat senaste tiden.
Mazda övertygar..
Kungen på vägen. :)
Nåja - Mazdan klarade sig utmärkt men det gjorde även Volvo V40 och VW Golf.
är det så man ska hålla i ratten??????
N-iklas, det går an att ösa ur sig en massa galla - men kan man få se några motiveringar också?
Bil-Doc, ja, det är precis så man håller i ratten om man inte vill mista all kontroll. Du har inte tid att byta grepp och skulle då också lätt missa vilket läge ratten egentligen har.
Titta på hur rallyförare håller i ratten! Ja, det gäller förresten alla tävlingsförare.
Att trixa sig in på en p-plats är en helt annan sak. Raggarnas kromade armbåge åter en annan.
Den enda missen är att Golfen inte kördes med taklast. Ju mindre bilen är, desto större påverkan av taklasten.
Det är förresten möjligt att taklast har ännu större påverkan om bilen i övrigt är tom (sånär som på föraren, förstås). Tyngdpunkten blir ju onekligen högre.
roy¦
nja jag tror inte att det kan hjälpa att korsa armarna o e.dast styra i 180 grader. vad händer när bilen överstyr o det räcker inte med armarna i kors eller 180 grader.? jag gissar att ditt svar kommer att bli ¦ESP.:-)
Bil-Doc, du tror. Rallyförarna vet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.