Jag har under åren haft ett kluvet förhållande till Mazda6. Alltid en lagom designad modell för sin tid, trivsam att köra, välutrustad och ganska prisvärd – men också bullrig och en smula könlös. Rostkänslig som nästan ingen annan. Vår långtest-sexa av nya generationen har det förstärkta rostskydd generalagenten så lovvärt förser bilarna med så nu kanske den saken äntligen är ur världen?
Annars är bilen precis så som jag förväntat mig. Enkel och rättfram att köra, rymlig, bra finish, smart lastrumsgardin och smidig fällning av bakre ryggstöden, hanterbart infotainmentsystem – kort sagt en bil som fungerar.
Många gillar linjerna, personligen tycker jag att de är insmickrande men det är en bisak. Värre är det med bullret. Vid kallstart låter den starka 2,5-fyran på 192 kusar väldigt rått, men lugnar sig snart. Under körning är det tyvärr nästan lika högljutt i kupén som i tidigare modeller, åtminstone på E4 mellan Uppsala och Stockholm där jag huvudsakligen använt bilen på friktionsdäck.
Mazda bytte ett chip under passagerarstolen sedan (och håll i er nu) en komponent i ett kretskort som styr radions AM-funktion varit felaktig. I några demobilar i Australien och Belgien (av 15 000 levererade bilar världen över) hade det "börjat osa" (inte brinna).
Felet hade inte upptäckts på några sålda bilar men Mazda valde ändå att återkalla allihop för byte av komponenten. Fyrtiosex sexor i Sverige, inklusive vår långtestbil, var alltså inne på chipbyte på verkstad under en dag och så var saken ur världen.
Jag kan inte minnas när jag senast lyssnade på radions AM-band men Mazdas aktion är ändå värd beröm.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda6?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mazda 6 Kombi 2,5 Optimum automatBetyg
Modell: Kombi 2,5 Optimum automat
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 313 000 kr
Aktuell körsträcka: 1 526 mil
Förbrukning (dek.): 6,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,8 l/100 km
Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi elva långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:
Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Låter omdömesgillt att rulla fram på friktionsdäck i juni.
Synd att det väsnas så mycket om däcken. Gumman och jag tänkte köpa en, men när vi provkörde och hörde vägljudet kom vi på andra tankar tyvärr! Så nu hoppas vi på Nya Mazda 3 som lär komma om ca ett halvår. För i grund & botten gillar vi Mazda. Under tiden fortsätter vi att köra vår VW Polo.
Jag har kört Mazda 6vid två tillfällen, jag tycker den är mycket tyst..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.