Nästa artikel
Bullrigt med nya hjul till Kia Cee'd
Långtest

Bullrigt med nya hjul till Kia Cee'd

Publicerad 14 juni 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Långteststallets Kia Cee'd har bytt skepnad. Borta är det nervösa uppträdandet på vägen – men bullret har ökat rejält.

Efter att ha gått från vinterväglag till sommarväglag med tidningens Kia Cee’d kan jag säga att bilen bytt skepnad. Den nervösa vinterkaraktären är som bortblåst och Kian bjuder på goda portioner trevlig körkänsla i vårvärmen.

Tyvärr är även tystnaden i kupén bortblåst. De en tum större fälgarna, skodda med långprofildäck från Hankook, har inte gjort väl för långfärdstrivseln.

I övrigt sköter sig nya Cee’d bra och intresset för bilen verkar stort, då många kommer fram och frågar vid tankstoppen. Flest kommentarer har jag fått kring bilens utseende, där merparten nämner fronten. Två har hittat kopplingar till Aston Martin, vilket måste ses som ett gott betyg.

Som tvåbarnsfar uppskattar jag vettiga utrymmen och relativt stora öppningar till baksätet. Men även att bilen är lättstädad. Leriga barnskor verkar inte bita på inredningen och skinnstolarna gör det lätt att torka bort spår från timmarna på skola och dagis.

En sak som känns aningen daterad är antennen på taket. Det lilla sprötet är lätt att glömma vid användandet av tvättautomater. De flesta bilar av idag har antennen integrerad i konstruktionen, vilket även borde vara fallet på en i övrigt så modern bil som vår Kia Cee’d.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Cee'd?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee'd SW 1,6 CRDI Executive

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Kia Cee'd:

Modell: SW 1,6 CRDI Executive

Årsmodell: 2013

Inköpspris: 280 600 kr

Aktuell körsträcka: 1 440 mil

Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 5,3 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi elva långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013

Kia Cee'd, 2013

Mazda6, 2013

Volkswagen Golf, 2013

Volvo V40, 2013

BMW 118d, 2012

Hyundai i40, 2012

Mercedes B180, 2012

Opel Ampera, 2012

Peugeot 3008, 2010

Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-06-14 10:03
Swemba

Det här med däck och däckljud är ganska svårt. Däck som är tysta på en bil kan vara bullriga på en annan och tvärtom. Min egen teori är att den "ton" som alstras av däckets mönster (och lameller på dubbfria) kan få resonans i bilen beroende på fälgens bredd/distans, däckets bredd, profil, däcktryck osv.

Jag hade problem med en av mina bilar innan jag hittade ett däck som var knäpptyst - och det var inte det däck som alla rekommenderade som det tystaste utan ett Pirellii med medel i bullernivå.

#2 • Uppdaterat: 2013-06-14 10:57
Raphael

Ja detta med buller och asiatiska bilar verkar vara något ständigt återkommande i svenska journalisters tester av dessa fordon... :)

#3 • Uppdaterat: 2013-06-14 10:57
johafor

Det där med antenner på taket är det återigen alltfler bilar som får, efter att det under några år varit mer populärt med integrerade antenner som beskrivs i artikeln. Japanska, franska och tyska bilar är också mindre antennbefriade. Gäller alltså inte bara Kia så som artikelförfattaren antyder.

#4 • Uppdaterat: 2013-06-14 12:16
Leom

Kan bara instämma. Sen min nya KIA fick sommardäck (hankook) som följde med bilen så har den blivit mycket bullrigare. Ett jobbigt resonansljud som envist maler inne i kupén. Nån som har tips på tysta sommardäck? Det är är den stora plumpen i en annars mycket trevlig bil.

#5 • Uppdaterat: 2013-06-14 12:36
S-E S

Däckbuller på asfalt som inte är optimerad till dagens fordon/däck kan vara ett problem för vissa förare i vissa bilmärken, men samtidigt störs inte en del av dessa förare av högt ljud i högtalarna! Vissa fordon har basljud så högt att det låter som en fiskebåt med tändkulemotor när de kommer.

I stället för att köra på 205/55-16 däck vinner man komfort på att välja 195/65-15 däck. Då minskar även spårkänsligheten tycker jag. Dessutom varierar däckljudet rätt mycket med varierande däcktryck. Prova så får ni se. +/- 0,2 kg per cm2 från rekommenderat tryck är bra märkbart.

Vad jag har märkt under åren är att min bil går tystare på Skånska högtrafikerade vägar än den gör på vägar med motsvarande trafik i mellansverige. Är det så att Skåningarna använder dubbdäck i mindre omfattning trots att vissa påstår motsatsen?

#6 • Uppdaterat: 2013-06-14 12:36
Gustav Renvaktar

Min KIA Ceed förde oväsen med dubbfria vinterdäck , med sommardäck låter det för jävligt , vad göra , byta bil eller däck????

#7 • Uppdaterat: 2013-06-14 13:01
Hackenbush

Jag undrar bara vad "långprofildäck" är. Är det något nytt?

För övrigt håller jag med om vad S-E S skriver i sitt inlägg.

#8 • Uppdaterat: 2013-06-14 14:47
kameo

Konstigt, det nämns aldrig i recensionerna att Golf är den bullrigaste bilen men så fort det gäller en japansk eller koreansk bil så ska det påpekas, lustigt.

#9 • Uppdaterat: 2013-06-14 15:27
VW Polo 2012

Mazda 6a 2008 Jag hade med interagerad antenn i bakrutan, hade mycket sämre mottagning än VW Polon jag har nu som har en lite antenn på taket som har mycket bättre räckvidd visade det sig tydligt när jag åker fram och åter till landet. Dock när det är bra mottagning så hade Mazdan bättre ljud. Men det är ju en helt annan sak. Det Hör till saken att under en tremånadersperiod. hade vi Mazdan och Polon parallellt . så vi kunde jämföra dom under nästan samma tidsperiod. Samt att jag tror inte VW borrar hål i taket bara på skoj så där.

#a • Uppdaterat: 2013-06-14 15:35
VW Polo 2012

Hej Hackenbush, Det blir lite kul ibland! Kanske långtradare använder dom?!
Och snart ändrar VIB det lite i smyg. Och då framstår både du och jag som inbillningssjuka.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.