Nästa artikel
BMW 318d: Plus och minus
Webb-tv

BMW 318d: Plus och minus

Publicerad 17 december 2010 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Är BMW 318d drömbilen för Sveriges tjänstebilister? Vi pekar ut för- och nackdelar med modellen.

 

Läs testet av BMW 318d mot fem konkurrenter i Vi Bilägare nummer 18/2010. Tidningen finns i butik från 21 december och kommer till prenumeranter några dagar innan.

Se också webb-tv om testets andra bilar:
Audi A4 Avant
Saab 9-3X

Mazda 6
Mercedes C220
Volvo V60 (publiceras måndag 20/12)

Diskutera: Vad tycker du om BMW 318d?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-17 08:59
Anonymous (ej verifierad)

Jag blir skeptisk och så kommer väl en ny modell av 3 serien nästa år har jag för mig. Kanske blir att hålla fast vid Audin ett år till.

#2 • Uppdaterat: 2010-12-17 12:55
Vem (ej verifierad)

Problemet är att BMW (och Mercha) anses för fin för att vi får ha den som tjänstebil ! Sticker i ögonen på våra kunder!? Men AUDI går tydligen - se vilken skillnad........

#3 • Uppdaterat: 2010-12-17 13:25
Anonymous (ej verifierad)

Bmw och Mercedes är ju erkänt lyxiga bilmärken Audi gör ju nästan lika fina bilar men är ju fortfarande bara nästan där i gemene mans blick. Kör audi som sagt och den känns premium mot tidigare toyota jag hade men Mercedes och Bmw gör ju dom "bästa" bilarna enligt mig men til ett pris jag inte kan lägga E Klass och 5 serie GT t.ex. iofs så nya Audi A7 är ju riktigt flådig.

#4 • Uppdaterat: 2010-12-17 16:40
MDG (ej verifierad)

För fin? Visst gör BMW fina bilar som både är roliga att köra och är snåla med bränslet. Men med tanke på att BMW säljer mer än 8 000 bilar/år till svenska företag som använder dem som tjänstebilar, är det nog bara mycket konservativa företag, som fortfarande verkar i enlighet med Jantelagen, som avvisar BMW som "för fin".

#5 • Uppdaterat: 2010-12-17 16:55
Johan tiger (ej verifierad)

Bmrw är riktiga skitbilar. Usel väghållning vid halka o hdåliga dieslar...

#6 • Uppdaterat: 2010-12-17 21:18
Pender

Om BMW tycker jag. Men ej prisvärda bilar med eländiga RunFlat-däck. Och jag delar inte motorjournalisters förtjusning över 143 hk dieseln. (A4.ans 136 hk överlägset bättre.)

#7 • Uppdaterat: 2010-12-18 01:52
simon_d (ej verifierad)

BMWs dieslar är fantastiska, starka och snåla

#8 • Uppdaterat: 2010-12-18 10:00
Pender

När jag läste testet i tidningen av papper uppstod 2 undringar (en liten, en större.):
1. De två bilar (Saab och Mazda) som hade bredast däck, med lägst profil, fick mest kritik för buller. Var det främst däck eller bilar, som borde ta åt sig kritiken? Jag undrar hur omdömena blivit, om Mercan fått byta däck med Mazdan. Kunde det månne blivit en Mazda med acceptabel ljudkomfort, och en outhärdligt bullrig C-klass? (En 7-bilstest i AMS, gav C-klass usel ljudkomfort, medan den av er kritiserade A4 fick toppbetyg. I klass med V70. Där var MB:s sportchassi med och påverkade negativt.)
2. Ni visar bild på A4 med 18"-hjul, och skriver även här 18". Medan tryckt på papper står 16". Det senare ett feltryck antar jag? Hur som helst vore det kul att höra bulleromdömen för Mazda6 och A4 med 16". I mina öron var de 2 inte lika tysta som, men bra nära, C-klass.

#9 • Uppdaterat: 2010-12-18 22:16
Thommys

Den är trång, helt rätt. Den känns inte som en modern bil, vad gäller utrymme kontra utvändigt mått och inte minst pris. En stor person med vinterjacka har t om svårigheter att komma ner och upp från förarplatsen. Själva dörröppningen är även den trång. Det känns lite som om BMW och även i viss mån Mercedes med C-klassen inte vill göra bilarna rymligare med tanke på att de tar köpare från sina egna bilar i klassen över.

#a • Uppdaterat: 2010-12-19 11:48
Pender

En, som jag tyckte, kul egenskap hos BMW3 är:
Pga att bakre hjulhus sitter långt fram i förhållande till baksätet, så blir baksätespassagerare placerade in mot mitten. Vilket leder till att man får ovanligt bra sikt framåt från baksätet. (Istället för att glo in i ett främre nackstöd.) Nackdelen blir givetvis att med 3 vuxna där bak, blir det trängre än trångt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.