Nästa artikel
Volvo V70 stammis på verkstan
Långtest

Volvo V70 stammis på verkstan

Publicerad 19 april 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vårt långteststalls Volvo V70 går i skytteltrafik mellan garaget och verkstaden. Boven i dramat är det korta serviceintervallet.

Då var det dags igen. Långteststallets Volvo V70 med flexifuelmotor har strax 14 000 mil på mätaren och har ännu en gång varit inne på service – för tredje gången på drygt ett år.

Skytteltrafiken mellan redaktionsgaraget och verkstaden förklaras av det korta serviceintervallet på 1 000 mil.

Den här gången fick Upplands Motor i Stockholm förtroendet. Underhållet kändes i plånboken. Själva servicen kostade 3 068 kronor, torkarbladen fram och bak byttes för 993 kronor och bromsbeläggen, på samtliga fyra hjul, ersattes med nya för 5 208 kronor.

Verkstaden genomförde också felsökning av alkolåset för 480 kronor. Vid kyla har det ibland tagit lång tid innan bilen kan blåsas igång. Något fel upptäcktes inte.

Dessutom kontrollerades batteriet, som stundtals känts segt vid start. Spänningen uppmättes dock till 12,7 V och då finns ingen anledning till byte.

Vi har tidigare rapporterat att flexifuelmotorn går ryckigt på tomgång, men problemet har kunnat undvikas genom att fylla på med bensin vid var tredje tankning och på så sätt rena bränslespridarna.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 2,0 Flexifuel Momentum

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V70

Modell: 2,0 Flexifuel Momentum

Årsmodell: 2008

Inköpspris: 307 600 kr

Aktuell körsträcka: 13 878 mil

Förbrukning (dek.): 12,0 (bensin: 8,6)

Förbrukning (ViB:s): 12,3 (bensin: 9,4)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-04-21 19:44
timerbeltkiller

It takes more petroleum energy (diesel-powered machines + pesticides + herbicides + refining + transport) in agriculture to produce biofuel than the resulting energy in your engine.

Hence biofuel (from seed to tank) is great for Big Agriculture and meaningless for the environment and for the consumer (who also ends up with higher food bills).

#9 • Uppdaterat: 2013-04-21 20:21
hultarn

Nåja, det var inga hysteriska priser för byte av torkarblad. Alla tre blad kostar på Meca cirka 750 kr, så bytet var inte så dumt.

Samtliga bromsbelägg kostar drygt 2.000 på Meca, lite beroende på p-broms.
3.000 för att byta dem låter dyrt, det kan omöjligen 2,5 timme att byta dem!

Jag tycker det är bra att ViB redovisar vad det kostar att lämna in bilen, inte alla har kunskap och mod att meka själv, om än bara byta blad.

Mistro: jag har bytt skivor bak på båda våra bruksbilar, på mycket mindre än 6.000 mil. Tacka AL's favorit vägsaltet för det! Bakre skivorna rostar helt enkelt upp!

#a • Uppdaterat: 2013-04-21 20:42
V70-ägare

Matda,

Vi får ändå hoppas att redaktionen tar och gör en mer gedigen
genomgång. ;-)

Det är olyckligt om ägare av Volvos flexifuelbilar inte vågar tanka etanol på grund av tidningens något svepande påståenden.

För i stort sett alla V70/S80 2,0F har nu nybilsgarantin upphört gälla. Många bilar har nog även kommmit upp i miltal då maskinskadeförsäkringen inte längre gäller. Det kan göra många ägare osäkra.

Vid nästa långtestartikel om Vi Bilägares V70 borde väl redaktionen kunna göra lite reserach och framförallt prata med någon bränsle-och motorexpert på Volvo Personbilar Sverige.

Etanolen väcker känslor hos vissa men mycket tyder på att den är ett av flera olika sätt att minska personbilstrafikens klimatpåverkan. Tankar ägare till flexifuelbilar bensin är det en förlust för arbetet att minska såväl oljeberoende som klimatpåverkan. Och när det gäller effektiviteten hos biobränslen finns ju nu klara så kallde hållbarhetskriterier utarbetade av EU.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.