Nästa artikel
Volvo V70 stammis på verkstan
Långtest

Volvo V70 stammis på verkstan

Publicerad 19 april 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vårt långteststalls Volvo V70 går i skytteltrafik mellan garaget och verkstaden. Boven i dramat är det korta serviceintervallet.

Då var det dags igen. Långteststallets Volvo V70 med flexifuelmotor har strax 14 000 mil på mätaren och har ännu en gång varit inne på service – för tredje gången på drygt ett år.

Skytteltrafiken mellan redaktionsgaraget och verkstaden förklaras av det korta serviceintervallet på 1 000 mil.

Den här gången fick Upplands Motor i Stockholm förtroendet. Underhållet kändes i plånboken. Själva servicen kostade 3 068 kronor, torkarbladen fram och bak byttes för 993 kronor och bromsbeläggen, på samtliga fyra hjul, ersattes med nya för 5 208 kronor.

Verkstaden genomförde också felsökning av alkolåset för 480 kronor. Vid kyla har det ibland tagit lång tid innan bilen kan blåsas igång. Något fel upptäcktes inte.

Dessutom kontrollerades batteriet, som stundtals känts segt vid start. Spänningen uppmättes dock till 12,7 V och då finns ingen anledning till byte.

Vi har tidigare rapporterat att flexifuelmotorn går ryckigt på tomgång, men problemet har kunnat undvikas genom att fylla på med bensin vid var tredje tankning och på så sätt rena bränslespridarna.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 2,0 Flexifuel Momentum

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V70

Modell: 2,0 Flexifuel Momentum
Årsmodell: 2008
Inköpspris: 307 600 kr
Aktuell körsträcka: 13 878 mil
Förbrukning (dek.): 12,0 (bensin: 8,6)
Förbrukning (ViB:s): 12,3 (bensin: 9,4)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2013-04-22 08:53
saabnisse

AL, hultarn har rätt, det är praktiskt taget omöjligt att motionera bakbromsarna så att skivorna inte rostar, det hjälper inte att göra hårda inbromsningar eftersom det ändå går för lite bromsverkan till bakskivorna.
Möjligen skulle det kunna gå genom att ofta backa i hög hastighet och bromsa. ;-)
De enda bilar som det fungerat med att enbart värma skivorna bak är de som har handbromsen verkande på skivorna, t.ex. Saab 9000 och ett fåtal till.
Generellt är det vettigare med trummor bak på bruksbilar.

hultarn, det finns utmärkta torkarblad för ca 40:-/st till V70 och det tar max fem minuter att byta.
Det räcker alltså med 120:- i stället för 993:-.
Men jag håller med, jag ansåg också tidigare att det var bra att tidningen redovisade sina alla utlägg även för de jobb de skulle kunna göra själva men inte ville.
Men jag har ändrat uppfattning.
Jag tycker nog att ViBs biltestare bör göra som de flesta bilägare gör för att minska sina utgifter.
Lära sig att skita ner sig och göra enklare jobb själva!

#c • Uppdaterat: 2013-04-22 10:55
Mistro

Ja skivbromsarna bak på nyare bilar är ofta rena skämtet.
Verkstäderna debiterar gärna friskt för att vid service smörja upp dessa så att de inte kärvar.
Har aldrig tidigare haft dessa problem men nu skylls det på ägarna att de inte "motionerar" bromsarna tillräckligt.
Att skivorna däremot hinner rostar upp på en bil som används dagligen på kort tid har jag aldrig tidigare hört men man lär sig så länge man lever.

Trist att inte kunna köpa en ny bil och köra kanske 10.000 mil utan att det kostar tusentals kronor extra i underhåll.

#d • Uppdaterat: 2013-04-22 13:15
Mythbuster

timerbeltkiller, det där en gammal myt som blev inte mer sann för den skrevs på engelska.

#e • Uppdaterat: 2013-04-22 13:17
hultarn

I dagens låga hastigheter och bitvis intensiva trafik är det inte lätt att hålla liv i bakbromsarna.
Dessa rör sig knappast alls vid vanlig körning, och det funkar inte att åka runt och nita för att slita till ytan. Det resulterar mest i slitna frambromsar och -däck.

Undantaget är om man kör långsträckor, med tung last och/eller släp som tynger, då jobbar bakbromsarna mer. På en del bilar kan man, som saabnisse säger, använda handbromsen för att putsa skivorna (om pbromsen tar bak vill säga). Dessvärre försvinner den möjligheten allt mer när elbromsen kommer. Kanske skulle man införa bromsläget "putsbroms" som på tågen...?

Som saabnisse säger: trummor bak är defintivt att föredra, på köpet får man bättre p-broms.
Trummor står mot saltet bättre också, även om AL påstår att saltet inte skadar bromsarna.

Vem behöver skivor bak på en bil i Sverige idag?

saabnisse: jo, visst finns det betydligt billigare grejor, inget tal om den saken. Men, när Irma 68 år behöver nya torkarblad kanske hon inte har något annat val än att be bilfirman. Har hon tur har hon någon händig bekant som kan ta svängen förbi Biltema.
Samtidigt är det bra att ViB lyfter upp vad såna här åtgärder kostar, om inte annat för att visa på tokiga kostnader.

#f • Uppdaterat: 2013-04-22 14:12
hultarn

AL så du nekar till att du hävdade att det inte finns några bevis för att vägsaltet påverkar bromsarna? Du till och med påstod att det inte fanns bevis på att saltet påskyndade rost i karosserna!
Du försökte som vanligt att neka till att Bilprovningens statistik visade något som du inte anser, när jag hänvisade till dem.
När jag sedan visade dig en länk till en annan undersökning där just sambandet mellan salt och rost bevisades, blev det väldigt tyst...

Varför har tillverkarna frångått trumbromsar, AL? Berätta gärna.

#g • Uppdaterat: 2013-04-22 15:08
hultarn

AL: så är vi där igen. Du vill fortfarande hävda att jag pratar om fantasier, när SBP's statistik tydligt visar hur saltet påverkar karosserna, och därmed också deras förmåga att skydda de åkande.

Att jag visade dig en länk till en undersökning där saltets påverkan påvisades, valde du att helt negligera.

Att trumbromsar inte klarar samma belasting som skivbromsar är ingen nyhet, men å andra sidan är de bakre bromsarnas belastning väldigt liten i förhållande till de främre. Skulle tro att förhållandet fram-bak ligger runt 80-20 på framhjulsdrivna bilar. Lite jämnare på bakhjuls- och fyrhjulsdrivna.
S.k. fading på bakbromsar är knappast ett stort problem med de hastigheter som är tillåtna idag.

Om det nu vore så att man undviker trummor för viktens skull, varför har i stort sett alla mindre bilar inom EU trummor bak? Är det inte lika viktigt att spara vikt på de små bilarna?

#h • Uppdaterat: 2013-04-22 16:46
hultarn

AL: ok, om nu inte saltets härjningar har någon påverkan på karosserna, och därmed deras krocksäkerhet - varför kollar då SBP just sånt?

Intressant att du "inte vet" att jag lagt in länk till den undersökning som visar sambandet salt - rost. Ibland sviktar ditt minne tydligen, inte bra, AL.

Jag bad dig samtidigt att gå på en bilskrot och studera hur olika bilar har havererat vid krockar, beroende på hur rostiga de varit. Minns du inte det heller?

Man behöver inte vara raketforskare för att inse sambandet, men det är klart: om man inte vill - så går det inte.

Dagens småbilar gör i de flesta fall ledigt 150-170 km/h, vilket man bara får köra i ett land, på vissa avsnitt. Och inte är de lika lätta längre, 1000 - 1100 kg är vanligt. Och ändå har de trummor.

Att det sedan byggs bilar med mer än 500 hk, toppfart som man knappast kan nå, och köregenskaper som inte passar på allmänna vägar - det är en annan sak. På dem behövs skivor bak.

Nu kanske vi inte ska spamma ner denna artikel, utan återvända till Volvon, och där kan vi åtminstone vara överens om att den både är krocksäker och motståndskraftig mot rost.

#i • Uppdaterat: 2013-04-22 22:11
saabnisse

AL, "Ja trummor förekommer på en del billigare och sämre fordon."
Där anser jag att du har helt fel.
Det finns inget behov av skivbromsar bak på ett bruksfordon i vårt land, det ger enbart besvär.
Trummor sitter bak på bilar som inte är byggda för att gå dubbelt så fort som är tillåtet men att påstå att det förekommer trummor på billigare och sämre fordon är ju att uttrycka sig väldigt naivt.

#j • Uppdaterat: 2013-04-22 23:44
Roger Skagerström

Kostar varje service så mycket!? Var 1000'ende mil?! Och bilen går inte ens att köra på etanol utan att den sotar ihop?

Låter som en lysande konstruktion!

#k • Uppdaterat: 2013-04-23 08:27
Mistro

Ja med kortare serviceintervaller har verkstäderna hittat en rejäl kassako.
Det heter ju numera att längre intervaller inte är bra för bilen,...ok säger jag då men varför slutar det alltid med att jag som kund får betala för tillverkarnas dåliga produkt?
Kan kanske vid extrema fall köpa att en bil vill ha ny olja varje år och vid ca 1500 mil och betalar också gärna för detta extra oljebyte.

Men...utav någon anledning så kostar dessa extra servicar lika mycket eller mer än tidigare.
Plötsligt måste man även byta diverse andra saker och HELA bilen behöver förståss också ses över vid varje kontroll vilket påståss ta mycket tid.
Att det dock i de flesta fall enbart handlar om en översyn är det ingen som vill prata om.

Men om vi skiter i kostnaderna,...får vi på grund av all denna service en bättre bil under tiden eller är de numera en förutsättning för att all teknik skall fungera?
Är det kanske den andra eller tredje ägaren som får en bättre bil eller hur ligger det till?
Enligt mig handlar det mer om att blåsa kunden på så mycket pengar som möjligt för ingen kan eller vill förklara det ocker som sker idag på verkstäderna. :(

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.