Nästa artikel
Spridarbyte på gång i vår Volvo V70?
Långtest

Spridarbyte på gång i vår Volvo V70?

Publicerad 26 december 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Efter 13 000 mil och en tänd värningslampa tycks ett byte av bränslespridarna på vår Volvo V70 Flexifuel komma allt närmare.

På hemvägen efter senaste verkstadsbesöket började motorvarningslampan lysa. Det blev till att vända om och på verkstaden fick vi på nytt tips om att tanka bensin var tredje tankning för att hålla spridarna rena.

Volvo har länge hävdat att beläggningarna på spridarna är bränslerelaterat, orsakat av etanolen. Sedan sommaren 2010 är sulfathalten sänkt, men om problemen med ryckiga motorer vid låg belastning är ur världen är mer tveksamt. Fords motorer (=Volvos) har drabbats i mycket större utsträckning än Saabs Biopower.

Volvo uppger att byte av spridare kostar 8 300 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 2,0 Flexifuel

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V70:

Modell: V70 2,0 Flexifuel

Årsmodell: 2008

Inköpspris: 317 600 kr

Aktuell körsträcka: 13 374 mil

Förbrukning (dek.): 12,0 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 12,3 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012

Hyundai i40, 2012

Mercedes B180, 2012

Opel Ampera, 2012

Volkswagen Up, 2012

Dacia Duster, 2011

Ford C-Max, 2011

Saab 9-5, 2011

Volvo V60, 2011

Opel Astra, 2010

Peugeot 3008, 2010

Volvo V70, 2008

Kia Cee'd, 2007

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-12-28 17:42
Kalle2

Förstikön; Men det är värt att prova STP,s rengöring eller den från Red Line (finns ofta på OKQ8 eller mekonomen), ett par hundralappar är lite jämfört med spridare för 8300:-. Nu säger auktoriserad verkstad att inga bränsle-tillsatser får användas men det är bara för att de tjänar mindre om de får mindre jobb. Sedan måste nog motor-oljan bytas ännu oftare än enligt rekommendation. En skitig motor är som regel resultat av för långa mellanrum mellan oljebytena.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-29 11:58
Förstikön (ej verifierad)

@Kalle2: Jag antar att du åtgärdar fastsmetad asfalt och oljerester på bilen genom att vaxa den utan föregående tvätt. Eller fixar skitiga skor med mer skokräm utan föregående djupgående rengöring. Borstar du gaddarna också, eller använder du munspray? Hur är det med tvål kontra deodorant? Vi snackar om mer eller mindre tjärliknande avlagringar som sitter rejält fast i metallen, inte några simpla skönhetsfläckar som kan sköljas bort med överreklamerade produkter som Cillitbang och STP. Tjenahejsan!

#a • Uppdaterat: 2012-12-30 12:38
matda

"Det blev till att vända om och på verkstaden fick vi på nytt tips om att tanka bensin var tredje tankning för att hålla spridarna rena."

Jag häpnar över verkstadens desperata försök att slippa åtgärda felet på bilen, och att ViB faktiskt går på det. Det slår er inte att det är något annat fel på dessa Fordmotorer? Ni har ju faktiskt följt "lösningen" genom att tanka bensin var 4:e tankning. Trots att Volvo tydligt säger att det inte alls behövs så följern ni den lokale teknikerns egna "lösningar". Som tydligen inte alls hjälper.

Ni på ViB kan också gå till botten med problemen och besvara dessa frågor:

http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/mail-till-vi-bilagare-angaende-4e-tank-bensin-39716

Nä, istälet verkar ViB okunnigt låta sig luras av verstäder och fortsätta att bidra till förvirringen. Vart tog de grävande journalisterna vägen? Mail till redationen har ni slutat svara på, för det är ju alldelles för jobbigt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.