
Den som försökt snabbladda en elbil på vintern vet att det kan ta betydligt längre tid än på sommaren.
Laddningen kan visserligen snabbas på genom att batteriet värms upp i förväg, men den funktionen finns inte i alla elbilar.
Forskare vid universitetet i Michigan i USA kan dock ha hittat en lösning på problemet. Tack vare en ny beläggning kan laddningen klaras av fem gånger snabbare i temperaturer på tio minusgrader, visar en vetenskaplig studie som publicerats i tidskriften Joule.
Den tunna beläggningen på de laserborrade små ”stigarna” på batteriets anod består av ett glasliknande material som bara är 20 miljarddelar av en meter tjockt. Beläggningen gör att laddtiden kan kortas i kallt väder utan att offra batteriets energitäthet.
– Vi ser att den här lösningen är något som batteritillverkarna kan införa utan några större ändringar i existerande fabriker, säger Neil Dasgupta, docent i maskinteknik och materialvetenskap vid University of Michigan.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.