Elbilarnas batterier presterar betydligt sämre på vintern än på sommaren. Det vet alla elbilister som sett hur förbrukningen ökar och räckvidden sjunker i riktigt kalla temperaturer.
Så vad är egentligen den optimala temperaturen när elbilsbatterier trivs som bäst? Det har företaget Geotab undersökt genom att samla in statistik från 4 200 elbilar och 5,2 miljoner resor. Resultatet visar att elbilsbatterierna trivs som bäst i 21,5 grader, och det står också klart att kyla påverkar batteriet och räckvidden mer än värme.
Vid en temperatur på omkring 20 grader levererar elbilsbatterier i snitt längre räckvidd än den officiella siffran. Men på vintern, i 20 minusgrader, levererar snittbatteriet mindre än hälften av den maximala räckvidden.
Geotab tipsar om att använda stolsvärme och rattvärme istället för vanlig kupévärme på vintern för att sänka förbrukningen, samt att värma upp eller kyla ned bilen i förväg med hjälp av mobilappen. Det kan också vara smart att låta bilen vara inkopplad under extremt kalla eller varma dagar för att inte behöva slösa onödigt mycket energi på att hålla kupén varm eller sval.
Kommentarer till artikeln (6)
- 9 juni 2022 Har alltid bilen ståendes i…
- 9 juni 2022 Togga skrev: Kanske en…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.