Nästa artikel
Volkswagens plan – för att hålla liv i förbränningsmotorn
Nyheter

Volkswagens plan – för att hålla liv i förbränningsmotorn

Publicerad 7 april 2020
Det är alldeles för tidigt att räkna ut bensin- och dieselbilarna, tycker Volkswagens teknikchef.

I år har det gått fem år sedan Volkswagens dieselskandal avslöjades, och sedan dess har utsläppsfusket kostat koncernen miljardbelopp. Vid sidan av det hotar även tuffare utsläppskrav att göra utvecklingen av nya förbränningsmotorer mycket dyrare – en kostnad som kommer läggas på bilköparen.

Då är det inte så konstigt att försäljningen av elbilar och laddhybrider ökar, och att även Volkswagen har börjat ställa om för att lansera flera nya elbilar de kommande åren.

Men det hindrar å andra sidan inte Volkswagen från att försöka fortsätta hålla liv i bensin- och dieselmotorerna så länge det går.

– Förbränningsmotrer kommer ha en längre framtid än många tror, säger Matthias Rabe, teknikchef på Volkswagen, i en intervju med Autocar.

Anledningen är enligt honom att det i framtiden kan bli lättare att hitta så kallade biodrivmedel på mackarna. Det kan till exempel handla om biodiesel, HVO eller helt syntetisk bensin och diesel, som VW-koncernen kallar ”e-bränslen”. Åtminstone hoppas Matthias Rabe att det ska bli så.

– Vi tar våra koldioxidkrav på allvar och vill vara en förebild när det gäller koldioxidutsläpp, men det betyder inte att vi kommer exkludera förbränningsmotorn, säger han.

Syntetiska bränslen kan tillverkas av en mängd olika material eller råvaror och Volkswagen har tillsammans med Audi legat långt framme i utvecklingen. Att köra på syntetiska bränslen kan också förenkla för den som inte kan ladda sin bil hemma.

Men när det gäller syntetiska bränslen kommer det förmodligen dröja innan de dyker upp på mackarna i någon större utsträckning, och faktum kvarstår att förbränningsmotorn inte är i närheten av elbilarnas effektivitet när det gäller att omvandla bränsle till rörelseenergi.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-04-07 15:53
Henrik M

Svenne: Kan du visa beräkningen du gjort för att Sverige skulle behöva bygga nya kärnkraftverk för att tillgodose eldrift? Har du tagit med minskandet av el för all hantering av fossilbränslet i din kalkyl?

#9 • Uppdaterat: 2020-04-07 17:04
Carl Trefalt

Det är klart att förbrännings motorn ska vara kvar. Men ofta brukar biobränsle vara dyrare att använda.

#a • Uppdaterat: 2020-04-07 17:48
Svenne60

Henrik M; lyssna på den gamle miljökämpen Björn Gillberg, https://www.youtube.com/watch?v=AEy_5ih0Blk
där han visar att "elbilar är en klimat och miljöbluff"

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.