Nästa artikel
Experten: Laddhybrider kommer bli av med sin bonus
Nyheter

Experten: Laddhybrider kommer bli av med sin bonus

Publicerad 23 mars 2020
Försäljningen av elbilar och laddhybrider skjuter i höjden – då kan bonus/malus-systemet behöva ses över.

Det så kallade bonus/malus-systemet har diskuterats flitigt de senaste åren. I dag får elbilar och laddhybrider en bonus vid bilköpet på upp till 60 000 kronor, medan de flesta bensin- och dieselbilar utan hybridhjälp istället får en straffskatt under de första tre åren.

Sedan bonus/malus infördes har laddbara bilar ökat enormt i försäljningsstatistiken och står nu för en stor del av alla sålda bilar i Sverige. Om försäljningen av laddbara bilar håller sig på denna nivå, eller ökar, kommer det påverka balansen mellan bonus och malus och då kan systemet eventuellt behöva göras om.

En lösning som Dagens Nyheter skriver om är att införa rabatter även på begagnade elbilar, för att det inte bara ska vara nybilsköpare som gynnas. Det har till exempel införts i Nederländerna

Och enligt tjänstebilsexperten Ronny Svensson på företaget Ynnor kan laddhybriderna, som i dag är extremt populära bland svenska nybilsköpare, bli av med sin bonus.

– Jag tror att laddhybriderna kommer att strykas. Bara elbilar kommer att vara bonusberättigade, säger han till DN.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-03-23 15:31
Optimus

Pi, jag är av en uppfattning att området "tjänstebilar" är mer ett samlingsbegrepp. En mycket stor grupp s.k förmånsbilar finns hos personer som absolut inte har fått bilen för de har behov av en sådan i sin tjänst. Det är bara för att det är en förmån, lockvara, för just den befattningen. Det är hur många chefer som helst där ute som har förmånsbil, bara för att det är en chefsbefattning och inget annat. Jag har själv arbetat i flera sådana organisationer där det florerar gott om förmånsbilar "bara för att" .
Så jag tror på Johnkommentar, finns gått om laddhybrider där ute som bara går 2-3mil enkel resa, till och från jobbet. Någon gång körs det till ett möte på stan.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-23 15:36
L. Mäkinen

Det är väl oftast förmånsbilar och inte tjänstebilar. Man får dem istället för en högre lön.
Många körs förhållandevis lokalt också. Bara för att man behöver bil behöver punkterna man ska mellan vara långt isär. Det räcker ju att det är fel punkter i 08-området så är det knappt lösbart på en halv arbetsdag utan bil.

#a • Uppdaterat: 2020-03-23 15:51
LC4ever

Varför var man tvungen att höja utsläppsnivån?
Stå upp mot bolagen och ha hårdare krav, samt testa bilarna i oberoende anläggningar. Då kan vi gynna de tillverkare som verkligen sänker sina utsläpp med att ge en bonus för dessa.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.