Nästa artikel
Volvo XC40 blir mildhybrid – och kommer i ny snikversion
Nyheter

Volvo XC40 blir mildhybrid – och kommer i ny snikversion

Publicerad 14 januari 2020 (uppdaterad 14 januari 2020)
Köparna får hålla tillgodo med 129 hästkrafter i instegsmodellen.

Volvo ska lansera en ny instegsmodell av kompaktsuven XC40. Den nya T2-versionen får hålla tillgodo med 129 hästkrafter och framhjulsdrift.

Volvo XC40 T2 har en 1,5-liters trecylindrig motor – samma som i T3 – men här är det alltså 129 hästkrafter och 245 Nm som gäller istället för 163 hästkrafter och 256 Nm i T3-modellen.

Exakt vad det svenska priset hamnar på är oklart men XC40 T2 blir förstås billigare än T3 som kostar 294 000 kronor. Åttastegad automatlåda finns som tillval.

Vid sidan av T2-modellen kommer XC40 också som mildhybrid. Det handlar om två bensinversioner i form av B4 och B5. Bokstaven ”B” används för Volvos mildhybrider oavsett om de har bensin- eller dieselmotor, men i XC40 är det alltså bensin som gäller i de nya mildhybriderna.

Volvo passerade drömgränsen 700 000 sålda bilar förra året, och fler än en av sju bilar var en XC40.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-01-15 11:30
sanor

Det sitter samma motorblock i alla volvos.
T2 T3 T4 identiska 2.0 pjäser med olika motorstyrning. T5 uppåt har samma block men olika turbos eller kombinerad kompressor/ Hybrid med lite kraftigare komponenter och lager.
Sen har vi 3 pipen på 1.5 l= 2.0 kapad på en cylinder.
Vissa T2 och T3 Automater är 2.0 motorn med kortare slaglängd för att få den till 1.5 l och bli snålare på papper. Så var det iaf på sista generationen volvo v40 med vea motor.

Om man är lite insatt så förstår man att det sitter samma skit under huven med olika programering oavsett motor.

#9 • Uppdaterat: 2020-01-15 14:59
quattron

Optimus. Jag kör med UX'en i jobbet och klarar mej precis med bagaget, privat är vi oftast bara två och då funkar det också. Baksätet går ju att fälla om det kniper Man kan köpa en fördjupningssats som gör det bättre. Men helt rätt, bagaget är en av få nackdelar med bilen.

#a • Uppdaterat: 2020-01-16 11:34
Svenne60

Någon här skriver att "Med 129 hästkrafter och 245 Nm och med den vikten så måste ekipaget bli omåttligt trött." När jag var barn i slutet av 60-talet så ansågs Volvo,s B20 med 90 hästar som riktigt stark jämfört med andra vanliga bilar där 50-75 hästar var normalt. Vår familjebil Renault 4L hade 32 hästar och räckte till alldeles utmärkt, minns inte att vi kom fram försent någon gång. Idag behövs 150-200 hästar för att bilen inte ska så att säga "sacka i backen". Världen har blivit tokig...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.