Nästa artikel
Bilfrågan: Bensin, diesel, hybrid, el...?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bensin, diesel, hybrid, el...?

Publicerad 6 september 2018 (uppdaterad 6 september 2018)
”Gillar tanken att köra på el. Men, är det bättre att i dagsläget gå på billigare diesel ändå?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag ska köpa ny bil och undrar vad man ska välja avseende bränsle. Bensin och diesel känns lite ute, men vågar man köpa en laddhybrid (det jag helst vill ha)? Har inte budget för en Tesla eller liknande och vill inte köpa en ny bil. Så valen är få, exempelvis en begagnad Outlander PHEV eller en VW GTE. Men då blir det en fråga om vad det – eventuellt – kostar att byta batteri. Som exempel, har varit i kontakt med VW och de vet inte vad det kostar att byta batteri på en GTE… Som privatköpare kan ju en sådan merkostnad bli hög, eller sänka andrahandsvärdet betydligt. Gillar tanken att köra på el. Men, är det bättre att i dagsläget gå på billigare diesel ändå?
Stefan S

Svar:
Jag har själv kört en hel del med laddhybrider nu och jag förstår att du gillar tanken. I mitt fall kunde jag nära på exkludera tankning helt när det gällde vardagspendlandet mellan hem och arbete. Och eftersom VW i Passat klämt ner en förhållandevis liten maskin (motorvolymmässigt) så är bilen hyfsat snål på bensin också.
Personligen skulle jag utan tvekan föredra Passat GTE, främst eftersom det är en kombi med betydligt längre räckvidd på både el och bensin jämfört med Outlander. 
Jag ställde också frågan om batteriets hållbarhet till informationschef Marcus Thomasfolk på VW Group Sverige som svarade:  ”Volkswagen garanterar att batteriet ska ha minst 80 procent av sin kapacitet efter åtta år. Om batteriet går sönder är det nästan aldrig nödvändigt att byta hela batteripacket. Istället lagar man eller byter den cell som är aktuell. Det är en stor skillnad i kostnad mellan att byta ett helt batteri jämfört med en trasig cell.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-09-06 10:47
Klarsynt

Jag tycker vi fick ett mycket undfallande svar vad gäller kostnaden att faktiskt byta ett batteri, vilket ju var frågan. Så, återigen, vad kostar ett nytt batteri, inklusive montering med mera? .



Sedan får det gärna redogöras för vad det kostar att byta ut celler också, förstås. Men med min tur (och verkstädernas önskan att sälja så mycket som möjligt) så kan jag lova att om jag köper en begagnad hybrid så lär det bli batteriet de säger att jag skall byta..



.

#9 • Uppdaterat: 2018-09-06 10:49
Styggavargen

Jag behöver en andra bil, och valde en mindre billig leasing bil för att slippa ligga ute med kapital och sedan stå där om några år och bilen är svår att sälja. Vågade inte chansa, och begagnat marknaden är full av bilar jag inte vill ha, mest fyrhjulsdrivna, SUV, dieseleller andra modeller som är dyra att äga. Kunde köpt en äldre bil, ifrån tiden innan vansinnet började, men då är risken stor att man står där med en bil som kräver konstant underhåll för att rulla.

#a • Uppdaterat: 2018-09-06 11:30
Pi

Om man står inför ett bilbyte/bilköp så är nog inte svaret "sitt still i båten och vänta några år" ett svar man är speciellt nöjd med.
Men som många redan nämnt - körmönstret är ju helt avgörande för valet av drivlina och givetvis i kombination med priset för bilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.