Nästa artikel
Bilfrågan: Varför inte reservhjul?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför inte reservhjul?

Publicerad 11 april 2017
Frågeställaren fick inte med reservdäck eller domkraft till nya bilen, bara däckfyllnadsspray och luftkompressor. Illustration: Johan Isaksson.
”Borde det inte vara en självklarhet att reserv- eller nödhjul inklusive domkraft skulle ingå i säkerhetsutrustningen?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har just införskaffat en Skoda Yeti. Det visar sig att den levereras utan vare sig nödhjul eller domkraft. Istället medföljer en däckfyllnadsspray och luftkompressor, men det kan ju inte fungera om däcket är riktigt trasigt och inte bara har en punktering eller mindre läcka.
Borde det inte vara en självklarhet att reserv- eller nödhjul inklusive domkraft skulle ingå i säkerhetsutrustningen?
Lars-Eric Elander
 
Svar:
Reservhjul och domkraft blir allt ovanligare i moderna bilar av flera orsaker. De flesta bilister får numera sällan eller aldrig punktering. Att ta bort reservdäck och domkraft ger inte bara bättre lastutrymme utan spar också vikt – ett stort reservhjul kan väga uppåt 15 kilo.
I Skoda Yeti går det att lägga ett reservhjul under golvet i bagageutrymmet. Hjulet kostar 1 500 kronor och bygger upp golvet ganska mycket, vilket minskar lastförmågan.
Att stå ute på vägen och själv byta däck, kanske i mörker, snöyra eller slagregn, är nog inte så lockande och kan dessutom vara riskabelt.
Skodaägare som servar sin bil enligt fastställd plan på auktoriserad verkstad får en så kallad mobilitetsgaranti – den berättigar till hjälp på plats vid punktering.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om att allt färre bilar utrustas med reservhjul och domkraft?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-04-11 16:42
LennartJ

Ni som förlitar er på reservhjul. När kollade ni lufttrycket senast i reservhjulet?

#9 • Uppdaterat: 2017-04-11 17:04
Kandidat

Jag förstår absolut poängen med att plocka bort reservhjulet, speciellt som bilarna numera har indikering för punktering inne i bilen så man slipper stå utefter vägen och upptäcka att man kört på tomt hjul i flera mil.

Tycker dock man bör ha möjligheten att välja till ett reservhjul. För de som bor långt ute i glesbygden (alltså inte bara på landet några mil från närmsta stad, utan verkligen ute i obygden) är nog inte däcklagningsspray till stor nytta.

Har också för mig att däckverkstäderna är lagom glada åt de där sprayerna.

#a • Uppdaterat: 2017-04-11 17:12
40-talisten

Vid senaste servicen påpekades att däcklagningssatsens bästföre-datum hade gått ut. Men en ny lagningssats tänker jag inte slösa pengar på. Med en bilassistans betalad och klar, så ska jag tametusan inte hålla på och kladda själv med punkaspray vid ev. hjulproblem. Annars skiftar jag själv mina hjul två gånger om året, men det är i garaget med ordentliga verktyg. Göra detsamma vid trafikerad väg och med ranglig originaldomkraft, anse jag är med livet som insats.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.