Nästa artikel
Långteststallet 2017: Suzuki Ignis
Långtest

Långteststallet 2017: Suzuki Ignis

Publicerad 29 december 2016 (uppdaterad 29 december 2016)
Spännvidden i det nya långteststallet är stor och raka motsatsen till Volvo V90, som vi presenterade i går, är den lilla kaxigt formgivna mini-suven Suzuki Ignis.
Enda likheten mellan bilarna är att båda är vita och att båda fyrhjulsdrivna. Sedan är skillnaderna enorma. Suzukin är bara 370 cm lång, 124 cm kortare än Volvon. Dessutom skiljer det massor av pengar i pris, närmare bestämt 200 600 kronor.
 
Frågan är om den kompakta, men smart byggda Suzukin har vad som krävs för att fungera som enda bil för den lilla familjen. Kanske passar den ännu bättre för det unga storstadsparet? Eller kommer den allra bäst till sin rätt som ett smidigt och lättmanövrerat alternativ för folk som börjar bli lite äldre och vill ha en liten högbyggd bil som är lätt att kliva i och ur?
 
Det är spörsmål som vi hoppas kunna reda ut under långtest-året 2017. Samma sak gäller förstås även en mängd andra egenskaper, exempelvis fyrhjulsdrivningens kapacitet och om förbrukningen kommer i närheten av de 5,0 l/100 km som anges i bränsledeklarationen.
 
Häng med i våra långtestrapporter så får du besked om hur lilla Ignis klarar sig mot sina större och dyrare konkurrenter!
 
 
SUZUKI IGNIS 1.2 HIGH EXECUTIVE 4WD

GRUNDPRIS: 166 900 kr.

EXTRA UTRUSTNING: Tvåtons metallic 6 500 kr.  

TESTBILENS PRIS: 173 400 kr.

GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, 3 års vägassistans. 

SKATT: 426 kr/år.

MÅTT & VIKT: L 370/B 169/H 160 cm. Tjänstevikt 972 kg. Maxlast 358 kg. Släpvikt 1 000 kg. Bagagevolym 204–1 086 liter (VDA).  

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Cylindervolym 1 242 cm3. Maxeffekt 90 hk (66 kW) viud 6 000 v/min. Max vridmoment 120 Nm vid 4 400 v/min.  

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 114 g/km.

PRESTANDA: Toppfart 165 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 11,9 s (fabriksuppgifter).

BETYG I EURO NCAP: 5*(Med autobroms, som är standard på utrustningsnivå High Executive. Utan autobroms blir betyget bara tre stjärnor.)

VIB:S ROSTBETYG: Ännu ej testad.

VIB:S LJUSBETYG: Ännu ej testad.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-12-29 10:45
Swemba

.

#9 • Uppdaterat: 2016-12-29 10:54
Styggavargen

Min Octavia har års-skatt som ligger väldigt nära denna bilens, 470 kr/år. (116 g/km). Så jag tror faktiskt inte att förbrukningen stannar så lågt som angivet här, möjligen på ca 0,6 liter/mil. Fyrhjulsdrift är helt onödigt på en sådan här liten bil enligt min åsikt. Jag ställer mig också lite frågande om det verkligen blir lättare för äldre personer att ta sig in i en så här hög bil, för är man inte stark och gammal så är det nästan lättare att bara vända in "bakänden" mot sätet och glida ner en liten bit. Väldigt låga bilar givetvis inte heller enkelt för äldre, men mer åt "crossover" funkar nog bäst.

#a • Uppdaterat: 2016-12-29 11:04
Vidstige

Känns rena 1900-tal med en bil som har manuell låda och sugmotor. Fattar inte att den är med. Om Vi bilägare tyckte Toyota Avenis med 150 hästars sugmotor och manuell låda var typ farligt slö, vad kommer man då säga om denna?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.