Nästa artikel
Sommartest: Mazda MX-5
Långtest

Sommartest: Mazda MX-5

Publicerad 1 september 2016 (uppdaterad 9 september 2016)
Testförarna njuter av Mazda MX-5 i sommarvädret – men bullernivån och det snåla stuvutrymmet lämnar en del att önska.

Testförarna kivas om att ratta Mazda så här års, något man inte riktigt kan tillskriva de övriga långtestbilarna. En gladare och mer lättillgänglig sportvagn för rimliga pengar finns helt enkelt inte. Så fort man hamnar bakom ratten i MX-5 liksom ”sitter” allting direkt. Motorn är glad i karaktären och härligt reaktionssnabb, växellådan ett föredöme i precision och känsla och vägegenskaperna är urstabila. Föraren har, inte minst tack vare den exakta styrningen, hela tiden perfekt kontroll på hur bilen uppträder, både med och utan last (som dock inte får vara tyngre än 125 kg). Inte minst i undanmanövern imponerade Mazda stort, vi klarade hela 80 km/tim utan besvär. Det kanske bästa med bilen är ändå att man inte behöver köra ett dugg snabbt för att ta del av alla de här egenskaperna och exakta reaktionerna, det går alldeles utmärkt att bara tuffa på i lojt semestertempo och ändå ha kul bakom ratten. 

Suffletten är barnsligt enkel att fälla/dra upp och har bara ett ”spänne”, ändå sluter den helt tätt. Oavsett om den är uppe eller nere är det ändå ett fasligt oväsen i bilen. Dånet kan ta på humöret på långfärd, öronproppar redo i handskfacket är att rekommendera. Överlag är stuvutrymmena snålt tilltagna och för dem över medellängd kan bilen helt enkelt kännas alltför trång. Finishen är högklassig överlag och förbrukningen håller sig nära den angivna.

Hittills har vi inte haft några som helst fel på bilen, förutom att vi bröt av den spröda lilla pinne som justerar trippmätaren och instrumentbelysningen. Detta kan ju knappast bilen lastas för och vi kommer att byta ut pinnen vad det lider.

Mazda MX-5

Plus:

Lättmanövrerad sufflett, härlig att köra, säkra vägegenskaper.

Minus:

Måttligt effektiv luftkonditionering, mycket bullrig, trång.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-09-02 07:20
lillstefan nr.2

N-iklas, vi har förstått att du inte gillar Miatan, räcker kanske med ett inlägg om det?

Själv har jag nu en Porsche Cayman, men är ganska bestämd att sälja den och köpa en Miata istället. Men du vet redan nu att jag kommer att bli besviken?

#9 • Uppdaterat: 2016-09-02 08:46
N-iklas

Inte gillar Miatan, nej det är att gå väl långt eftersom jag faktiskt inte sagt det.

Det är nämligen en annan sak, nåja det är visserligen sant att jag inte gillar Miatan, men det är min personliga inställning, andra ska endast ta fasta på vad jag sagt och jag har kritiserat detaljutförandet baserat på påståendet att den har högklassig finish.
Något annat behöver inte ni bry er om.
Jag kan inte tänka mig att man väljer denna Miata av orsaken att den har högklassig finish, det är troligt att orsaken är en annan och då finns det varken något problem eller någon motsättning i det faktum jag påtalat.
Som sagt, om man inte bryr sig om en brist så finns den inte för just den personen.

#a • Uppdaterat: 2016-09-02 08:55
Leif Kavander

"det snåla lastutrymmet drar ner helheten" !? Vad tror testpatrullen på ViB egentligen?
Besvikna på att lastutrymmet inte har samma kapacitet som en kombi?
Och inte är det lämpligt att dra en husvagn efter MX-5, det drar ner helhetsintrycket ytterligare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.