Nästa artikel
Audi avslöjar detaljer om Tesla-utmanaren
Nyheter

Audi avslöjar detaljer om Tesla-utmanaren

Publicerad 13 augusti 2015 (uppdaterad 13 augusti 2015)
Audis eldrivna suv kan avslöjas på årets Frankfurtsalong.
Audis går ihop med Sydkoreanska LG och Samsung för att göra verklighet av sin helt eldrivna Tesla-utmanade suv.
Det blir elektroniktillverkarna LG och Samsungs europeiska fabriker som kommer leverera celltekniken till batterierna i den helt eldrivna suven från Audi. Bilen spås bli en direkt konkurrent till Teslas kommande corssover Model X.

– Optimalt vill vi integrera den innovativa celltekniken som tagits fram av LG och Samsung i vår fordonsarkitektur för att skapa ett genomgående paket av sportighet och räckvidd, sa Ulrich Hackenberg, ledamot i Audis styrelse för utvecklingsarbete i ett pressmeddelande angående nyheten om batterisamarbetet.

Vi har tidigare rapporterat om att Audi lovat el-suven en räckvidd på över 50 mil utan laddstopp. En produktionsklar bil kommer först 2018 men det är inte osannolikt att mer av bilen avslöjas under nästa månads bilsalong i Frankfurt.

Diskutera: Vad tror du om marknaden för en helt elektrisk suv?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-08-13 20:14
Swemba

Dessutom bör man i elbilssammanhang beakta de långa laddtiderna. 50 mil är därför i praktiken 25 mil i en riktning, såvida man inte planerat att övernatta på destinationen ...

#9 • Uppdaterat: 2015-08-13 21:05
PREVIA

Stora problem väntar alla bilar som väljer en elbil istället för en fosilbil. Laddar man bilen över natten räcker laddningen bara för 18250 mil om året, alla med fosilbilar åker självklart fler mil än det per år.
Snittet för fosilbil ligger väl vid ca: 1200 mil per år i Sverige. Tänk alla gånger man slipper åka in på macken och andas in bränsleångorna, bara det kan vara värt att äga en elbil. Bilen står i de flesta fall still 20-23 timmar per dygn och då hinner nog elbilen att bli laddad. Och handen på hjärtat vem tycker om att köra mer än femtio mil i sträck utan att sträcka på benen och att äta,och då passar en laddpaus bra tycker jag. Att få elen till elbilen från någon elproduktion som har låga utsläpp är nog inga problem i Sverige där bara en av alla elproducenter nu får släppa förbi vatten vid trettio av sina vattenkraftverk då dammarna är överfulla och efterfrågan av el är låg. Bara våra vindkraftverk producerar mer el än den el som skulle behövas om alla bilar som rullar i Sverige var eldrivna.

#a • Uppdaterat: 2015-08-13 21:10
Audi A5 SB

PREVIA; jag kan inte ladda en elbil där jag bor, inte vid min sommarstuga (med visst besvär - möjligen), inte på mitt jobb och inte på hotellet där jag övernattar inatt. Jag kunde inte ladda den under kundbesöket idag - heller.

Men visst, det kommer att ändras och då är jag den förste.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.