Nästa artikel
Spara tusenlappar vid kamremsbytet
Vi Bilägare jämför

Spara tusenlappar vid kamremsbytet

Publicerad 22 april 2015 (uppdaterad 16 november 2017)
Svenskarna betalar miljoner för kamremsbyten varje år. När Vi Bilägare jämför priser för 25 bilmodeller visar det sig att det finns pengar att spara för den som väljer rätt verkstad.
En kamrem eller kamkedja driver kamaxeln i en fyrtaktsmotor och är en av de komponenter som styr ventilernas arbete. Fördelen med kamrem är att den är tyst, billig och lätt. Nackdelen är bristande driftsäkerhet och att den måste bytas. Därför har kamkedja blivit allt vanligare, trots att den är tyngre och dyrare att tillverka.

Att byta kamrem är dyrt, men nödvändigt för motorns kondition. Kamremsbrott eller att spännrullarna till kamremmen går sönder är den vanligaste orsaken till motorhaveri på moderna bilar. Att byta kamrem kan kosta över 15 000 kr, men det kan också kosta under 3 000 kr. Det beror helt på vilken bil du har.

Vi har jämfört hur mycket det kostar att byta kamrem på 25 bilmodeller av årsmodell 2007. Priserna från verkstäderna gäller Stockholmsområdet – det är i regel där som timdebiteringen är som högst.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 03/2015. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!
Byt i tid – undvik motorhaveri

Om kamremmen inte byts kan den gå av eller kugga över. Då brukar ventilerna i topplocket krocka med kolvarna. Resultatet är rena massakern i motorn. Att byta motor är ofta en affär på 30 000–80 000 kr, beroende på bilmodell. När ett haveri inträffar är vanligen garantierna förbrukade och det är inte alltid som skadan täcks av maskinskadeförsäkringen.

Verkstäder vi har jämfört

Märkesverkstäder:

Bilia (Volvo, Renault)

Lagerstedts bil (Citroën)

Din Bil (Audi, VW, Skoda)

Peugeot Sätra

Hedin bil (Opel)

Risbergs bil (Subaru)

Märsta bilhus (Kia, Hyundai)



Övriga verkstäder:

Mekonomen Kista

Hagalunds bilservice (Meca)

Upplands Väsby bil & motor (Autoexperten)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-04-15 18:05
PREVIA

Om man vill köra något längre utan att byta kamrem så kan det vara bra att veta om ventilerna kan ta i kolvarna om kamremen brister. Det finns flera sidor där man kan läsa om den motor man har i bilen skadas om remmen går av.
http://www.agcoauto.com/content/List_Of_Interference_Engines
http://www.gates.com/~/media/Files/Gates/Automotive/Catalogs/Automotive/TimingBeltReplacementGuide.pdf
Den här nedersta sidan visar en stjärna om motorn kan skadas av remhaveri, om inte någon stjärna så stannar bara motorn vilket kanske inte alltid är så kul heller men inte samma katastrof som när ventilerna kröks av kolvarna. Man skiljer även på mer avancerad körning och lungn körning när man uppger hur många mil man kan köra innan byte.

#9 • Uppdaterat: 2015-04-15 18:07
Havsfidran

Det är ju fördelen med motorn i vår 940 iallafall att skulle kamremmen brista så klarar sig motorn iallafall. Det är säkert inte nyttigt kan jag tänka mig. Men den klarar sig iallafall.

#a • Uppdaterat: 2015-04-15 19:22
jete

Ännu ett bevis på att min gamla 740 är en riktig PREMIUMBIL. Med 230E-motor. Händer inget farligt om remmen brister, den bara stannar. Och byta rem gör man vid vägkanten och kör vidare. 24mm's hylsa och ett långt skaft behövs.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.