Nästa artikel
Elbilsförsäljningen ökar i Norge
Nyheter

Elbilsförsäljningen ökar i Norge

Publicerad 26 februari 2015 (uppdaterad 26 februari 2015)
55 procent av elbilarna som säljs i Norge är tillverkade av Volkswagen.
Elbilsförsäljningen fortsätter öka i Norge. I januari i år såldes 72,4 procent fler elbilar än under samma period förra året. Det visar statistik från Opplysningsrådet For Veitrafikken (OFV).
Norge är Europas största elbilsmarknad tack vare de generösa subventioner som ges till elbilsägarna. De senaste åren har elbilsförsäljningen bara ökat och trenden verkar hålla i sig. Enligt OFVs statistik  såldes det 1 895 helt eldrivna bilar i Norge i januari i år, det är 796 fler än i januari 2014. Även försäljningen av hybridbilar har ökat något, från 967 i januari förra året till 1 112 i januari i år. Störst del av elbilsmarknaden har Volkswagen med sin e-Golf och e-Up följt av Nissan och Tesla.

Diskutera: Borde Sverige införa liknande subventioner som Norge för att öka elbilsförsäljningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-02-26 23:19
Reverend Benny

@Pi
Du har rätt när det gäller att ställa krav på hela kedjan när det gäller alla former av bränsle, och man kanske ska väga in bilens påverkan på miljön vid framställning där också.

Att framställa vätgas med el från skitiga kolkraftverk ska kosta mer än den vätgas som framställs av el från solpaneler från någon ökenlandskap med mkt sol.
Samma gäller ju den el man tankar bilen med.

Fokus kanske borde ligga på att subventionera bränsle mkt kraftigare än vad det görs idag, på så sätt så kan man också komma åt folk som kör hybrider men väljer att inte tanka det miljövänligare bränslet för att pengavinsten är för liten.

#9 • Uppdaterat: 2015-02-27 06:30
Pi

saabnisse - eftersom det nästan undantagslöst ingår s k "naturgas" (fossil gas) i den gas vi tankar i våra gasbilar så finns det inte en chans att det är miljövänligare än elbilar som tankas med el i Sverige. Dessutom har en förbränningsmotor alltid mycket lägre verkningsgrad än en elmotor om vi nu också skall räkna med den totala användningen av jordens resurser för att driva våra fordon. Det är som sagt många som "hittar" problem med eldrivna bilar men blundar för motsvarande problem med förbränningsmotordrivna bilar - och man kan fråga sig varför... Sen att elbilar är dyra och fortfarande har relativt kort räckvidd är en annan sak men i så fall är det dom tillkortakommandena med eldrift som vi skall diskutera och inte försöka få det till att bränslen baserade på fossila beståndsdelar eller där fossila bränslen eller stora mängder el använts för framställningen av bränslet är mera miljövänliga än att använda el direkt som i eldrivna fordon - utan omvandling.

#a • Uppdaterat: 2015-02-27 06:39
ENTJ1

Skippa momsen,inga jävla påhitt som suger resurser.
Politiker,dagens hästhandlare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.