Nästa artikel
Opel visar Adam S
Nyheter

Opel visar Adam S

Publicerad 20 januari 2015
En stadsbil för landsvägskörning. Det är vad nya Opel Adam-varianten S ska vara enligt Opel själva.
Opel Adam S lanseras i vår och är en sportigare version av Opel Adam som lanserades 2013. Adam S är utrustad med en ny fyrcylindrig turbomotor på 1,4 liter och 150 hästkrafter, bättre bromsar än standardmodellen och avstängningsbar EPS.
 
Exteriören är sportigare än tidigare varianter av Opel Adam och tio lackalternativ, med namn som ”I’ll be black” och ”Saturday white fever”, erbjuds för att göra bilen mer personlig.
 
I extrautrustningslistan finns nu parkeringsassistent och döda vinkeln-varnare att välja på, men autobroms finns fortfarande inte till Opel Adam.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Adam S?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-01-21 19:43
Lars58

Saabnisse. Jag tror att det helt enkelt inte finns någon efterfrågan på automatlåda till Adam. Jag kör själv med automat både i min Insignia och min sommarbil Commodore GS/E och det är ju bekvämt, men jag skulle nog inte välja automat i en småbil. En småbil köps ofta pga att dom är billiga i inköp/drift , roliga/sportiga att köra. Automatlåda är nog inget föstahandstillval för dessa köpare.
Av samma anledning saknar Adam och de flesta småbilar autobroms (förutom några modeller fr VAG), man vill inte göra den onödigt dyr. Så att Opel ligger efter i utvecklingen var nog bara lite tarvligt skrivet av dig. Samma gäller väl för dit uttalande om försäljningen. Få märken har väl kommit med så mycket nytt på senaste tiden, modeller/motorer/växellådor och Opel är ju därför ett av de märken som ökat mest i år och är 3e största i Europa.

#9 • Uppdaterat: 2015-01-21 21:09
N-iklas

I Tyskland kostar Adam S 174 000, 11 00 dyrare i Sverige är fullt möjligt.
En välutrustad med 115 hk jag satt ihop på sidan går på 186 000.
208 tror jag var det högsta som gick att komma upp i tidigare.

Man måste naturligtvis jämföra med de liknade bilar som finns, sanningen är ju att det finns ingen bil som är av samma typ som Adam.
Inte ens Fiat är jämförbar eftersom den är mycket mindre och helt annorlunda i stil och utformning.
Baksätet är kanske större i Mini men Adam är starkare, 150 hk mot 136.

De som köpt Adam säger alla att om det var baksäte och bagage de var ute efter skulle de inte köpt en bil av den här typen.
Det är ett konstigt argument att klaga på något som biltypen uppenbarligen inte är tänkt att erbjuda.

Jag har då aldrig hört talas om en automatlåda som bara väger 42 kg, det är 5 kg mer än Opels manuella.
Och 5 kg är också vikt…
Varifrån skall man ta viktminskningen då, om man inte kan använda dyrare material?

Tja autobroms hänger säkert ihop med att man dels inte vill ta de pengarna det kostar att utrusta den med det från bilens övriga komponenter – annat är viktigare att lägga pengarna på helt enkelt.
Dessutom tycks vissa autobromsar fungera dåligt, att de finns förefaller viktigare än hur de fungerar.

Och dels är man konservativa när det gäller modetrender, Opel har aldrig kasta sig över nya trender – oavsett vad det är, man har också en rädsla för att tekniken skall fallera och allt som griper in aktivt i bilkörningen är man helt enkelt rädda för.

Utomlands är Adam en, med Opels mått mätt, stor framgång – DÄRFÖR att den skapades för att ändra Opels image, INTE för att sälja stora volymer, en nisch och livsstilsbil och ingenting annat.

63 000 per år och hopp om ytterligare ökad försäljning med nya modeller och motorer är man mycket nöja med.
En 2+2 sitsig, liten, opraktisk lyxbil från Opel som säljer så bra är bra.

Adam är faktiskt en ersättare till gamla Tigra, med ny kaross – fast det är det ingen som sagt.

Adam vinner t.o.m. publikomröstningar som verkar strida mot alla kommentatorers mening.

”The readers of Auto Motor und Sport, have voted the Opel Adam as their favorite car in the minicar segment. The Adam walked away with 24.2 percent of the votes in the category, narrowly edging out the Volkswagen Up! (23.9 percent) and the Mini Cooper (16.6 percent).”

”According to the magazine’s publisher, exactly 115,285 readers participated in the voting for the award.”

"Review"

"Gosh where do I start? The second I went on the Vauxhall configurator, I knew this was the car for me! It's a sporty, nippy, economical masterpiece with so much unique character! I drive a purple fiction with white seats, touch screen dash, white roof, white two tone alloys and barrels of optional extras. The 0% apr was the deal clincher and I didn't think I could afford a new car let alone a personalised car! I picked the 1.2 and if you aren't afraid of the sporty thrum when you rev it, the engine is actually far nippier than I thought as the Adam is far lighter than the Corsa that the engines originated from. It turns heads everywhere I go and for the first time ever I'm stuck thinking what I would upgrade to because there's simply no small car that's as interesting to look at nor interesting to own.”

Read more: Vauxhall Adam hatchback owner reviews: MPG, problems, reliability, performance | Carbuyer http://www.carbuyer.co.uk/reviews/vauxhall/adam/hatchback/owner-reviews..

#a • Uppdaterat: 2015-01-21 22:01
saabnisse

Men jag skrev faktiskt att jag gillar Adam, jag sitter bra i den och jag tycker den är snygg, men utan automat faller den helt bort för mig och det verkar den göra för många andra också.
Jag kör även manuellt växlade bilar, men ni glömmer bort att det finns en grupp bilförare som är helt hänvisade till automatväxlade bilar och därför är det korkat att inte kunna erbjuda detta.
Och N-iklas, har du hört talas om CVT?
Nej, bilen saknar autobroms, automatlåda och är för dyr, den kan inte bli någon hit!
Opel måste tänka om!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.