Nästa artikel
Rosttest: Citroëns C4 Picasso (2014)
Rost

Rosttest: Citroëns C4 Picasso (2014)

Publicerad 21 oktober 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
Karossdelar i aluminium och plast är bra ur rostsäkerhetssynpunkt men C4 Picasso har några missar som sannolikt kan bli framtida rostfällor.
Även C4 Picasso har en huv av aluminium men också en baklucka i plast (se bild), vilket är perfekt från rostskyddssynpunkt. Bilen har dessutom ett bra slitskydd undertill och skarvarna under bilen är noggrant tätade. Plus blir det även för vettigt utformade innerskärmar av plast i alla hjulhus och att det finns stänklappar fram.

Däremot lämnar limningen av dörrarna en hel del övrigt att önska. De är bara tätade i nederkant och saknar dessutom invändig behandling. En framtida rostfälla! Balkar och hålrum under bilen är inte heller behandlade inuti. Erfarenhetsmässigt har Citroën ett bra galvskydd, men när effekten av det börjar avta efter tre, fyra år ökar rostrisken. 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-10-23 11:34
Raphael

Picasson har flera karossdetaljer i aluminum och i plast. Bakluckan som annars är en traditionell rostfälla hos andra märken, är i plast. Picasson har även bra innerskärmar som inte samlar fukt som konkurrenterna från Volkswagen och BMW och därmed inte samlar på sig rost. Ändå får Volkswagen, med kaross helt i plåt även bakluckan i plåt, en 4:a. Jag anser att detta är totalt obegripligt och orättvist. Allt hänger på att Vi Bilägare underskattar galvaniseringens skydd och tror att det fungerar sämre än det gör. Jag har sett många rostiga bakluckor i mina dar, inte minst från Volkswagen-märkena - exempelvis Octacvia kombi är ju en känd rostsamlare för bakluckan efter några år - men Citroën har bakluckor av plast och de rostar inte. Både huv och baklucka är utsatt för stenskott och grussprut, med material som aluminium och plast så minskas risken för rost betydligt jämfört med konkurrenternas luckor i plåt. Fördel Citroën Picasso.

#9 • Uppdaterat: 2014-10-23 11:36
Raphael

Jag har en bil (C3 Picasso) som enligt Vi Bilägare har ett dåligt rostskydd, samtidigt som Bilprovningen säger till mig att det är bra bilar som håller nästan hur länge som helst och inte har några problem med rost. Det fick jag höra senast jag besiktigade den. Min Picasso är inköpt hösten 2009, det innebär att den nu alltså har fyllt 5 år och den har fortfarande inget problem med rost, tvärtom så får den beröm för rostfriheten hos besiktningen. Så vadå att galvskyddet försämras på 3-4 år? Det stämmer inte på de bilar jag haft iaf... Jag brukar behålla mina bilar tills de har gått över 15 000 mil och sen säljer jag dem. Jag kör ca 2 500 mil om året. Min Picasso har gått över 10 000 mil nu. I genomsnitt behåller jag alltså mina bilar typ 6-7 år. Inga problem med rost, ingen av mina Citroën, Peugeot eller Renault. Det är känt att PSA-gruppens galvanisering är starkare och bättre än de flesta andra tillverkares, och det indikerar ju även Vi Bilägare med "Erfarenhetsmässigt har Citroën ett bra galvskydd", men galvskyddet är uppenbarligen bättre än Vi Bilägares tilltro till galvanisering. Det håller bättre i verkligheten hos PSA-gruppens bilar än vad Vi Bilägare påstår.

#a • Uppdaterat: 2014-10-23 15:11
c.larsson

Anledningen till att jag undrar om det här med tiden för hur länge skyddet funkar är ju dels att jag inte kan hitta några mätningar för hur mycket galvaniskt skydd som är applicerat och att det borde ha en del att göra med var bilen lever sitt liv. I dag har vi en Cheva från -99 som börjar bli ganska risig, trots underhållet rostskydd i balkar och hålrum. Det ser ut som att vattnet har trängt in under rostskyddet och skadat mer än hjälpt de sista åren. Dock har den nog hållit sig bättre än motsvarande utan rostskydd, fast det har jag ju inga belägg för förståss!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.