Citroën har haft gott om tid på sig att slipa på flexbilskonceptet. Tredje generationens C4 Picasso är rymlig och skön att åka.
Citroën C4 Picasso E-HDI har rolig och praktisk design, den är även en trevlig bekantskap på vägen.
Läs hela flexbilstestet med BMW 218D Active Tourer, Citroën C4 Picasso E-HDI och Volkswagen Golf Sportsvan TDI i Vi Bilägare nr. 13/14 - ute i butik den 23 september. Prenumeranter kan läsa numret digitalt gratis, det går även att köpa tidningen här.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C4 Picasso?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag upprepar min kommentar från testet av C4 Cactus: När jag besiktigade min Picasso så fällde besiktningspersonalen kommentaren att det är bra bilar det, kommer att hålla länge och det fanns ingen rost och något sådant brukar heller inte vara ett problem.
Uppenbarligen så håller Citroëns rostskydd bättre än vad Vi Bilägare tror. Kombinationen av en utmärkt galvanisering och rejäl plåt motstår rosten bra.
Trodde denna modell var så ny att den inte hittat ut till ägarna än, än mindre hunnit bli så gammal att den besiktigats av bilbesiktningen.
Hittat ut till ägarna har den nog gjort för nån/några månader sen men inte till Bilprovningen..:)
Men som vanligt är Raphaels C3 Picasso bilen som utklassar det mesta... Förra veckan var det bränsleförbrukningen och nu är det rostskyddet. Märkligt dock att det knappt syns nåt spår av denna överlägsenhet i den svenska försäljningsstatistiken. Men det vet vi ju också att Raphael har förklaringar till.
För att återgå till C4 Picasso så är den säkert skön att åka i men jag skulle nog ändå tveka att lägga mina surt förvärvade slantar på den bilen. Men det är den ju i o f s inte ensam om.
Raphael, din kommentar "utmärkt galvanisering och rejäl plåt" får mig att fundera lite.
Vad är rejäl plåt? Jag tror att de franska biltillverkarna använder sig av samma plåt som konkurrenterna.
Korrosionsskyddet beror i första hand på utformningen av konstruktionen och användandet av rätt metod för att förlänga skyddet. Där har verkligen inte franska bilar legat i topp, men de har ju på senare år visat att kunskaper finns.
Enbart förzinkning av utsatta chassiedetaljer räcker sällan, i de fall dessa utsätts för blästring genom hjulsprut försvinner zinkskiktet oftast genom mekanisk påverkan innan det utsätts för den galvaniska korrosionen..
Men jag vore tacksam om jag slapp uttryck som "rejäl plåt" eller som den smart marknadsförda " Exelite-plåten" som Toyota lyfter fram som något enastående.
Alla typer av anodskydd kan vara bra, men huvudsaken beror på hur konstruktionen är utförd.
När man väljer bil så blir det gärna den man tycker om utseendemässigt, är praktisk och skön att köra. Så C4 skulle jag också kunna tänka mig. Men kan man lita på rostbetygen om man tittar några år framåt. I vi bilägare Nr 11 kan man läsa. Kaj Flodins Mercedes B-klass 2006 har korroderat bort på 8 år. Nypris 300 000 och kostar nu 86 000 att laga. Mer än den är värd så det är skroten nästa trots att all service är utförd efter boken. I köpguiden 2012 från vi bilägare fick den 3 av 5 i rostbetyg årsmodell 2005-2011. Så frågan är vem kan man lita på när rosten bedöms.
Kan bara prata för mig själv men.....
Jag litar mer på någon som jobbar med rostskydd, har sett ett antal bilar och konstruktioner genom åren samt arbetar med att sätta betyg på bilar i en hyffsat väl ansedd biltidning framför önsketänkande från en förblindad märkesfanatiker.
Sen så kan självklart människor ha fel ibland, 3 av 5 är väl inget toppbetyg och såhär i efterhand (med facit i hand) så skulle säkerligen det betyget blivit 2 av 5.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.