Nästa artikel
Podcast: Hur kör jag så bränslesnålt som möjligt?
Podcast

Podcast: Hur kör jag så bränslesnålt som möjligt?

Publicerad 10 oktober 2014 (uppdaterad 4 oktober 2018)
Avsnitt 5: Vad är det för fel med motorbroms och vilken ny teknik gillar Erik Rönnblom ur snålkörningssynpunkt? Lyssna in senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast.

Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Andreas Jennersjö som får besök av biltestare Erik Rönnblom och webbreporter Andreas Svensson.
 
I veckans avsnitt tar vi hjälp av Erik Rönnblom som gått in för att lära sig att köra så snålt som möjligt. Vi får även en liten återblick till Parissalongen från webbreporter Andreas Svensson. Hitta Andreas topplista från salongen här.
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj spara som). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Inom kort dyker Vi Bilägares podcast även upp på Itunes.

Vill du höra podden när Calle Carlquist förklarar förbrukningsproblemen med viss typ av downsizeing och trecylindriga motorer? Klicka in här.

Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.
 
Diskutera: Vilket tips skulle du ge till den som vill köra snålt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-10-12 15:27
duccedriver

Ja så mattekunnig är ju inte jag, så jag ska inte dividera om det, som snittvärde är det nog rätt.
Bara lättrullade däck gör ju sitt, luftmotståndet i förhållande till vikten också, för min del krävs det mer lut för att min lättare volvo med inte lika lättrullade däck ska rulla jämnt.
Det finns ju en anledning till att större bilar är förhållandevis snåla på landsväg och motorväg, medan mindre bilar vinner i stan.
Det finns mer massa att utnyttja.
Min 2 tons cheva med v6 och aut drog 0,1 l mer än v40:n på min körning,
Hade jag bott i en stad, och kört där, hade den troligen varit törstig.

#9 • Uppdaterat: 2014-10-13 07:28
1storstark

Jag har varit en anhängare av att frirulla ända sedan jag körde Saab V4 med frihjul. Den funktionen har inte funnits på bilar, förrän nu på de senaste modellerna. Man har bara pratat om att motorbromsa så mycket som möjligt, vilket enligt mina erfarenheter inte alls sparat så mycket bränsle som folk tror. Självklart är förbrukningen noll under tiden, men motorn hålls trots allt upp på ett högre varvtal, vilket kräver energi som man måste tillföra med bränsle, när man ska upp i fart, före och efter. På en kuperad väg är det bästa att låta farten sjunka lite strax för ett krön och sedan låta den rulla fritt och komma upp i fart igen. Ska man sakta in så ska självklart motorbroms användas så mycket som möjligt.

#a • Uppdaterat: 2014-10-14 19:28
snabb95

1storstark @ Det Du nu skriver skulle för några år sedan ha blivit kritiserat av nästan alla kommentatorer som med bestämdhet påstått att Du har FEL. Inga mätningar eller fysikaliska beräkningar hjälpte att förklara att det Du skriver är riktigt. Därför är det intressant att konstatera att i dag är det ingen som ännu skrivit att Du har fel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.