Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Andreas Jennersjö som får besök av biltestare och ljusexpert Erik Rönnblom och redaktionschef Tommy Wahlström.
Erik Rönnblom hjälper oss att reda ut vad som är viktigt att tänka på när det gäller bilens fasta ljus men även vad som är gäller för extraljus. Hör även om provkörningarna av uppdaterade Volkswagen Touareg och Peugeot 508 samt sportiga laddhybriden Golft GTE.
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka och välj spara som på filen intill artikeln). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Inom kort dyker Vi Bilägares podcast även upp på Itunes.
Förra veckans knastriga ljud är nu åtgärdat.
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.
Diskutera: Vad tycker om vår podcast? Vilka ämnen vill du att vi ska ta upp?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En fråga relaterat till denna podcast med Erik Rönnblom.
Jag har beställt följande LED ramp:
http://www.extraljus.com/produkter/ex-3000-led
Vad anser ni om det valet jag gjort? Har beställt med 6 st lampor till min nya Skoda Octavia Scout när den levereras om ca 3 månader till mig.
Tacksam för reflexioner om detta val. Har jag gjort ett bra val?
Bra att podcasten gick att ladda ner för då var tidigare problem vid uppspelningen som bortblåsta.
Jag kan inte ge ett underbyggt svar eftersom vi inte testat EX-3000 LED. Den bör ge mycket ljus. Frågan är hur ljusbilden blir med så små reflektorer. Generellt finns ett problem med ramper och det är just att skicka ljuset tillräckligt långt fram och att undvika egenbländning från väg och ströljus uppåt. Här har vi uppenbarligen ett uppdrag för Vi Bilägares ljusdator.
Tack för svaret.
Hoppas ni tar upp ett test med dessa ramper som ju verkar bli vanligare hela tiden, speciellt då de är lätta att sätta på under regskylten men även för dagens bilar blir mer o mer slimmade och då passar inte stora ljus.
Vad jag läst om olika ramper så kan man justera varje lampa att lysa "olika", dvs man kan vinkla ytterlamporna på varje sida att lysa mer utåt, för mer brett lyse, sedan kan man även vinkla lamporna lite mer uppåt så manslipper ha dem så lågt.
Känner du till detta resonemang?
Låter ju väldigt bra om man kan göra detta.
Skulle vilja att ni testade ersättare för H4, dvs både hel och halvljus.
Det jag framförallt vill ha är bra halvljus, att smälla på riktigt bra extraljus förvärrar bara problemet när man bländar av, det blir mörkt på halvljus.
Finns tex Osram nightbreaker, Philips x-treme och börjar komma LED med H4 fot, men de sista förmodar jag är olagliga?
Varit intressant om LED visat sig vara ett bra sätt att förbättra ljuset utan att ljusbilden (bländningsrisk) blir sämre.
Om nu nya bilar får ha mycket ljus på halvljus (xenon,LED)borde det kanske gå att uppgradera vanliga halogeninsatser med LED lampor.
Har varit uppe innan om ersätta med 100W(olagligt), men då bränner man reflektorerna, vilket inte borde vara fallet med LED.
Hade en Passat början på 2000talet och det var ett fantastiskt dåligt ljuse på bilen, när vi bytte till nyare Passaten 2008 valde vi xenonljus utan att bli alls nöjda.
Borde vara krav på bra ljuse på bilar (även kunna byta glödlampor själv på uppfarten) för att få sälja dem.
Har nu en "till jobbet bil", Peugeot 107 (stora runda reflektorer) med ett mycket bra ljuse som klassar ut många nya bilar.
När man kör lastbil är det mycket ljus(flöde) men så sitter där stora reflektorer.
Problemet med de vanliga halogeninsatserna är att de inte är tillräckligt avskärmade uppåt. En xenonlampa i en gammal insats "läcker" för mycket ljus snett uppåt, framåt och blir därför bländande. Vilket jag tycker att alla idioter som gjort det på sin bil borde se på reflekterande skyltar långt bort i fjärran, även när de kör på halvljus.
Tack för en bra Podcast!
Skulle varit intressant att höra mer om pluslampor, då det verkar vara det enklaste sättet att lagligt få mer ljus. Med tanke på svårigheterna med montering av extraljus på moderna bilar så undrar man ju osökt om det kommer att fungera i framtiden både avseende montering och framförallt inkoppling. En del bilar med canbus system och/eller adaptiva ljusassistenter som styr om bilens helljus kanske kommer att kräva en helt egen "stand alone" inkoppling inklusive egen strömbrytare inne i kupén.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.