Nästa artikel
Nya Passat som hybrid
Nyheter

Nya Passat som hybrid

Publicerad 29 september 2014 (uppdaterad 29 september 2014)
Nya Volkswagen Passat kommer som hybrid. Passat GTE ska gå 50 km på el och ha en toppfart på minst 220 km/tim.
Volkswagen presenterar nu tjänstebilsfavoriten Passat som hybrid. Passat GTE ska ha en räckvidd på 1 000 km och dra 2l/100 km.

Volkswagen utökar sitt hybridprogram med nya Passat GTE. Bilen blir den första sedanen från tillverkaren med hybriddrift. Passat GTE drivs av en 1,4 liters TSI-bensinmotor tillsammans med en elektrisk trefas magnetsynkronmotor.
 
I kombination ger drivkällan 218 hk/400 Nm. Elmotorn och en specialtillverkad DSG-växellåda är inhysta i samma enhet. Den sexstegade växellådans dubbelkopplings upplägg har fått en tredje koppling som möjliggör att bensinmotorn kan frikopplas så att bilen rullar fritt.
 
Räckvidden med litiumjonbatteriet fulladdat och den 50 liter stora bensintanken full är 1 000 kilometer enligt Volkswagen. Förbrukningen uppges vara 2,0 l/100 km (NEDC) vilket ger ett koldioxidutsläpp på 45g/km.  Bilen klara 50 kilometer på enbart el i ”E-mode” och i ”GTE”-läget avklaras 0-100km/tim på 8 sekunder och toppfarten är minst 220 km/tim.
 
Bilen kan även framföras i körlägena ”Hybrid” och ”Battery Charge”. Laddningen går på 4 timmar och 15 minuter om bilen är kopplad till ett vanligt 230 volts vägguttag.
 
Exteriört har bilen fått en GTE-specifik grill med en blå list som likt GTI-bilarnas röda dito ska signalera att här kommer en speciell folkvagnsmodell. LED-strålkastare är standard liksom bland annat autobromsystem för stadstrafik och parkeringsassistent.
 
Diskutera: Vad tycker dy om Volkswagen Passat GTE?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-09-29 13:47
Simon no1

Och hur ska det gå med växellådan, de har ju tidigare haft bekymmer och denna lådan ska ha tre kopplingar, stackars den som ska börja reparera

#9 • Uppdaterat: 2014-09-29 13:55
Reverend Benny

Tre kopplingar är en feature, du har redundans som aldrig förr, pajjar en koppling återstår två ;-)
Och då denna lådan bygger på DSG6 (som har mindre fel än DSG7) men ändå är en ny låda, så är det nog lite för tidigt att börja bygga upp ett drev runt att denna automatlåda skulle vara dålig.

#a • Uppdaterat: 2014-09-29 13:58
Simon no1

Ju mer avancerat desto mer som kan krångla och vi vet ju hur tillmötesgående VW är :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.