Nästa artikel
Bilfrågan: Hur stora utsläpp med bensin och E85?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur stora utsläpp med bensin och E85?

Publicerad 3 juni 2013 (uppdaterad 3 juni 2013)
"Hur stort CO2-utsläpp har motorn i min Volvo V50 Flexifuel när den körs med 95 oktan respektive E85?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volvo V50 Flexifluel och har med tanke på eventuellt besvär med spridarna tänkt gå över till att tanka 95 oktan var tredje gång. Hur stort CO2-utsläpp har motorn när den körs med 95 oktan respektive E85?

Seved

SVAR:
Enligt Volvo ska motorn klara att köras kontinuerligt på E85 och någon mellantankning med bensin är därför inte nödvändig. Om du menar utsläppet av CO2 genom avgasröret så är det likvärdigt i en modern flexifuelmotor om du kör på E85 eller bensin.

Vid kallstarter kan det bli högre med E85 på grund av att etanolen inte är lika lättflyktig som bensin. Man bör därför använda motorvärmare. Dessutom innehåller E85 mer bensin på vintern.

Ser du däremot till utsläppen räknade "well-to-wheel" blir dessa lägre om du kör på E85. Hur mycket beror på var etanolen produceras och hur den transporteras till konsumenten.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

ROSTSKYDDSPROGNOS

Kia:

 Karossen är av stålplåt men dörrar och baklucka har fått invändiga vaxbehandlingar, men inte huven.  Huv och dörrar har bra tätade hörn, tätningen av bakluckan är numera riktigt bra. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar men sparklådans skarv är inte tätad (bilden). Slitskyddet på delar som inte täcks av plastsköldarna är sparsamt. 

Invändig vaxbehandling finns i de mest utsatta balkarna. Motor- och bakvagnsvagga är behandlade. Bilen saknade stänkskydd, men plastskoningen av dörrtröskeln hindrar blästring. 

Fuktsamlande ljudisoleringsmaterial i utrymmet framför dörrarna.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

 

Skoda:

 Scala har en relativt simpel konstruktion men den är väl utförd. Som vi tidigare noterat är Skoda snäppet noggrannare med invändig vaxbehandling än bilarna från Volkswagen. Kaross och underdel med chassi och avgassystem är i vanlig stålplåt. Inga plastlister på dörrar där smuts kan leta sig in. Dörrar, huv och baklucka har bra tätning av hörn och skarvar. Huven saknar dock invändig behandling. Bra utformade skärmkanter som också skyddar karossen.

Undertill finns gott om slitskydd på utsatta delar (bilden). Balkar och skarvar är väl tätade och har välgjord vaxbehandling invändigt. Totalt blir det en stark 3:a i betyg.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

 

Toyota:

 Corolla är en plåtkonstruktion bortsett från tvärbalkarna, kardantunneln och motorhuven som är av aluminium och bakluckan av plast. Filtinnerskärmar i hjulhus fram och bak. De nedåtvända tröskelskarvarna är inte tätade. Avgassystem av stål, utom ändrören som är av rostfritt. Rostskyddsbehandling i trösklarna men ingen annanstans bortsett från en gnutta vax i vissa hålrum. Tunt lackeringsskikt på bottenplåtarna under de plast- och filtskärmar som täcker stora delar av underredet.
Blästringsrisk i motorhuvens framkant och på dörrarna. Ingen skyddande plastskoning mot ”hundbenen” framför bakre hjulhusen (bilden).

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

 

VW:

 Kaross och chassi är i stålplåt.  Dörrar, huv och baklucka saknar invändig behandling men har mycket bra tätade hörn. Innerskärmarna (filt fram, plast bak) är utformade för att skydda mot stenskott men föregångarens stänklappar saknas.

Undertill finns bra slitskydd och vältätade skarvar (bilden), men inte längre under de täckande plastsköldarna. Balkar och håligheter har god invändig vaxbehandling. Den fuktsugande ljudisoleringen bakom innerskärmen är nu borta. Bara den bakre ljuddämparen i rostfritt material. Mycket välbyggd bil men billiga material och vissa genvägar sänker betyget från 4 till en stark 3:a.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2013-06-07 08:31
Swemba

Det är snarare så att "utsläppet CO2 genom avgasröret" är ca 30% högre när man kör på E85 jämfört med bensin pga av etanolens lägre energiinnehåll.

#8 • Uppdaterat: 2013-06-10 16:47
Pyndare

Hej Swemba!
Visst har etanol mindre energiinnehåll per liter än bensin, men det betyder inte att utsläppen av koldioxid ökar.
Etanol: C2H5OH. Det är OH-gruppen som ger det mindre energiinnehållet, men den bidrar inte till utsläppen av koldioxid utan till att det kommer ut lite mer vatten ur avgasröret.

#9 • Uppdaterat: 2013-06-10 20:48
Swemba

@Pyndare, Helt riktigt! Fel av mig!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.