Nästa artikel
Bilfrågan: Problem med ett nytt däck?
Bilfrågan

Bilfrågan: Problem med ett nytt däck?

Publicerad 28 maj 2013 (uppdaterad 28 maj 2013)
"Jag har tre däck med fyra millimeter mönster och ett nytt med åtta millimeter. Kan det ge problem?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Audi A4 1,8 T med tre däck med fyra millimeter mönster och ett nytt med åtta millimeter. Kommer detta att ge problem med ABS och liknande?

Jan-Eric Halvardson

SVAR:
Ja, det kan ge problem i synnerhet om det avvikande däcket sitter på ett drivhjul. Samtidigt beror det också på körsituationen.

I de flesta fall kommer ABS/ESP-systemet att kunna hantera denna varvtalsskillnad utan några större problem men det kan uppstå situationer där till exempel ABS-reglering uppkommer utan uppenbar orsak. Även om däcket är av samma typ kommer rullomkretsen i ditt fall att skilja 1,4 procent vilket är orsaken till att problem kan uppstå.

De funktioner/system som kan påverkas är sporadiska ABS-regleringar vid inbromsning (uppstår i regel vid låg hastighet, strax innan bilen bromsas till stopp), motorbromsregleringen fungerar ej korrekt (känns som om motorn fortsätter driva framåt efter att gasen har släppts) och att antispinn-regleringen stryper motoreffekten vid acceleration.

Dessa fenomen uppstår då det från hjulet med det större mönsterdjupet och därmed större rullomkretsen kommer en hastighetssignal som avviker från den förväntade. Om avvikelsen till de övriga blir för stor kommer systemet att tolka detta som att hjulet snurrar långsammare än de övriga och genomför därför nödvändig reglering.

Slutsats: skaffa ett nytt däck till så att du åtminstone har lika däck på axlarna.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-28 11:01
hultarn

Dessutom får ju diffen jobba konstant om det är drivhjulen det handlar om, inte bra!

#2 • Uppdaterat: 2013-05-28 12:36
quattron

För att undvika otrevliga överraskningar hade jag nog satsat på åtminstone ett nytt däck till, 3mm kvar är ju ganska välanvänt ändå.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-28 13:26
Mr.Wheeler

Undrar om det verkligen är ett problem. Om man jämför mot en kurva och räknar på 1,4% i skillnad på omkretsen, 225/55-16 däck och spårvidd 2m så blir det problem i alla kurvor med en radie på mindre än 100m, dvs i väldigt många avfarter där man bromsar och svänger samtidigt, eller för att inte tala om i rondeller. ABS/ESP-systemen kräver antagligen större skillnad än 1,4% innan de träder in för att inte ställa till problem.

hultarn, diffen jobbar i stort sett konstant, utom i de fåtal tillfällen som drivhjulen roterar precis lika fort.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-28 14:33
Mr.Wheeler

Kapten, förstår inte ditt resonemang. Vid rondellkörning och snäva kurvor är skillnaden i hjulhastighet knappt mätbar men vid färd rakt fram i hög hastighet så får differentialen jobba hela tiden. Hur tänker du här? Tänker du fyrhjuldrift och skillnad mellan fram och bakhjul så kan jag kanske förstå, men det står inget om fyrhjulsdrift i frågan.
Det nyare hjulet som har större diameter och omkrets roterar långsammare än de andra.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-28 14:41
KaptenOberkommandok

Det kan komma att bli problem, och då särskilt på den drivande axeln. Differentialen kommer mycket riktigt att få jobba precis hela tiden och onödigt mycket, framförallt i höga hastigheter vid körning rakt fram - vilket ju är det absolut vanligaste. Snäva kurvor utgör bara någon promille av körningen, likaså rondellkörning. Skillnaden i hjulhastighet i snäva kurvor och rondeller är knappt mätbar vid de hjulavstånd som är aktuella på en personbil. Slutsatsen blir att det nyare hjulet kommer att rulla lite saktare och det gamla hjulet lite fortare precis hela tiden och därmed slita onödigt mycket på differentialen. Att differentialen för jobba en hel del även i vanliga fall är en sak (det är den avsedd för), men det är en annan sak när varvtalsskillnaden mellan hjulen är konstant i kanske 1 000 mil.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-28 14:48
KaptenOberkommandok

Mr.Wheeler, jag har ändrat i texten nedan (tänkte rätt men skrev fel). Men vad är det som du inte förstår? Vi tar en framhjulsdriven bil och sätter ett däck med tre millimeter på vänster framhjul och ett däck med 10 millimeter på höger framhjul. Vänster framhjul kommer då att rulla fortare än höger framhjul precis hela tiden i kanske 1 000 mil (glöm de få milen i snäva kurvor och rondeller som dessutom tas i lägre respektive låga hastigheter). Självklart kommer detta att slita på differentialen mycket, mycket mer än det lilla slitage som hade varit fallet på en framhjulsdriven bil med likadant mönsterdjup. Detta är ju rätt självklart.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-28 16:32
Merc

Det ni nog inte tänker på här är att mig veterligen har alla bilar en rattvinkelsensor för att se vilket läge ratten är i. Denna gör även så att kurvtagningen nollas ut. Nyare bilar har också men gyrosensor för att känna av bilens rörelse, detta tillsammans med övriga givare ger mycket väl fungerande system.

Viktigast är alltid rullomkretsen i förhållande till vad original säger. Det räcker att man har för lite luft i ett hjul för att ställa till det. Vad toleranserna är har säkert testats fram av varje tillverkare.

Kurvtagningen kan ni glömma som en påverkande faktor. Däremot sliter det såklart på diffen med olika rullomkrets.

#8 • Uppdaterat: 2013-05-28 17:40
Boxer

Så länge det inte finns en diffbroms så slits inte differentialen. Den roterar visserligen (sakta) men slitaget måste nog anses som försumbart.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.