Nästa artikel
Bilfrågan: Enhetlig metod att mäta hk?
Bilfrågan

Bilfrågan: Enhetlig metod att mäta hk?

Publicerad 25 april 2013 (uppdaterad 22 maj 2013)
"Finns det någon enhetlig mätmetod för hästkrafter för hela världen, så att man kan jämföra olika bilmärken?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Hästkrafter eller kilowatt används ofta i reportage, med tanke på förbrukning eller acceleration och så vidare. Men det är väl olika mätmetoder för dessa enheter i olika länder. Så 100 hk/ kW i Japan är inte lika som 100 hk/kW i Tyskland, eller 100 hk/kW i USA. Jag tänker då på hk med generator, växellåda etc, eller ren utgående axel.

Finns det någon enhetlig mätmetod för hela världen, så att man kan jämföra olika bilmärken?

Ulf Persson, Ludvika

SVAR:
Det är riktigt att det finns olika definitioner av hästkraft. I slutet av 1700-talet definierades hästkraften av James Watt till det arbete en häst kunde utföra eller 33 000 fotpund per minut vilket motsvarar 745,7 W.

Denna definition gäller fortfarande i många engelskspråkiga länder medan övriga världen definierar en hästkraft som arbetet 75 kilopondmeter per sekund vilket motsvarar 735,8 W. Även i Sverige är den officiella effektnormen kW medan biltillverkarna gärna använder hästkrafter, kanske för att det då blir ett högre tal.

Sedan handlar det naturligtvis om hur man mäter effekten i bromsbänken också. De gamla SAE- och DIN-hästkrafterna har ersatts av en EU-norm som motsvarar ungefär DIN, det vill säga med generator, vattenpump och ljuddämpare monterade.

Utanför Europa finns andra normer för effektmätning så någon riktigt världstäckande norm finns inte.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Däckets uppbyggnad

Hur däckets stomme, korden, är konstruerad.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2013-04-25 20:02
Klarsyn

Sedan är det ju inte motorn effekt som är av intresse utan hur många kW som kan överföras till vägen, mätningen skall alltså ske med drivhjulen på rullar anslutna till vattenbromsar eller elgeneratorer.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-26 03:36
Roy J

Klarsyn återkopplar alltså till Onehp's länk.

Enda skälet till att vi fortfarande använder hk är gammal vana - ren slöhet, alltså.
Jag har stört mig på detta ända sen skolåldern. Vi var många som gjorde oss lustiga över de konservativa engelsmännen med sin märkliga enheter som inte gick att enkelt koppla ihop med varandra. Ändå lyckades de ju faktiskt att anamma SI-systemet utan större problem.
Fortfarande dras vi dock med hästkrafter (och för all del kalorier), när det finns så bra enheter väl anpassade till varandra. (Alltså SI-systemet.) Energi: J=Nm. Effekt: J/s. För att ta några exempel. Det behövs inga krångliga omräkningsformler.
Eftersom jag är systematiker så är jag extra störd över mig själv som också använder hästkraft. Bara benämningen! Det är ju en effekt och ingen kraft.
Och det underlättar ju inte direkt jämförelser mellan effekter genererade på olika sätt.

#9 • Uppdaterat: 2016-11-07 16:42
VW Polo 2012

Är det inte så, att en hästkraft är att man på en sekund kan lyfta 75 kg en meter upp vill jag minnas.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.