Nästa artikel
Bilfrågan: Fungerar trimutrustningen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fungerar trimutrustningen?

Publicerad 14 december 2012 (uppdaterad 14 december 2012)
"Kan det vara riktigt att apparater som sägs öka motorkraften verkligen fungerar?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Kan det vara riktigt att apparater som sägs öka motorkraften och segdragningsförmågan samt minska bränsleåtgången i dieseldrivna personbilar verkligen fungerar? Är inte motorerna konstruerade redan från början för korrekt drift inom sina angivna verksamhetsområden?

Om inte, varför är de inte konstruerade så att de redan från början utvecklar den ökade större effektivitet som sådana här tillsatsapparater sägs åstadkomma?

Har noterat i huvudsak två system varav det ena säger sig inte tillhöra gårdagen. Om det nu är så att att det här verkligen fungerar, skadar det inte i så fall motorerna att "trimmas" utöver vad de är konstruerade för och vad är det i så fall för skillnad mellan de olika systemen?

Arne Borell, Huddinge

SVAR:
Det kan vara så att det går att optimera en specifik motor utöver vad som görs i fabriken där alla motorer byggs likadana. Man kan tycka vad man vill om detta men det kommer alltid tillbaka till det faktum att ingreppet är olagligt. Därför upptar det inte något spaltutrymme i Vi Bilägare.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-12-14 11:45
Roger Skagerström

Man får ju inte öka effekten i en bil som har helbilsgodkännande eller nyare. Så det är väl olagligt egentligen.

Bilarna är "optimerade" att kunna köras på vilket bränsle som helst. Om man optimerar bilen efter den bränslekvalitet vi har här kan man nog tjäna lite.

Sen är det sällan så att de tar ut maximal effekt ur en motor. Rätt sällan faktiskt. Motorn ges den effekt som den "ska ha" enligt modellprogrammet. Inte sällan, framförallt på turbodieslar, så är det ju samma motor med olika mappning i många olika hästkraftutföranden. Även bensinarna är ju så nu för tiden. Samma 1,6 kan ju finnas från 90 till 180 häst om det är så. Även om det troligen sitter turbo på den stora och inte på den lilla då. Men det är ofta dyra hästkrafter om man köper dom från fabrik. Medans de är förhållandevis billiga från KCR etc.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-14 11:50
trasten

Så fort man gör något som påverkar avgasutsläppet så kan man nog säga att det är olagligt!

#a • Uppdaterat: 2012-12-14 11:58
saabnisse

Jag har en bekant som chippade en Kia hos återförsäljaren, det blev en avsevärd skillnad enligt honom, speciellt vid husvagnsdragning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.