På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Läste i nummer 13/2012 av Vi Bilägare att "RME har visat sig kunna ge allvarliga problem i motorer där Eolys används för att rensa partikelfiltret". I samma nummer kan man också läsa att OKQ8 och Preem har sju procents inblandning av RME i standarddieseln.
I instruktionsboken till min bil, Skoda, står "Din bil är inte anpassad för biobränsle (RME) och därför får detta bränsle inte tankas och användas. Användning av biobränsle (RME) kan leda till svåra skador på motordelar eller bränslesystemet". Hur ska man förhålla sig till detta?
Kan man inte ens tanka med sju procents inblandning av RME? Har Skoda genom texten i instruktionsboken friskrivit sig från skador där även denna lilla inblandning av RME förekommer?
Jan Hultin
SVAR:
Du kan använda diesel med sju procent RME. Vad instruktionsbokens text avser är användning av ren (100 procent) RME. Det har nämligen förekommit dieselmotorer från Volkswagen där detta var tillåtet. Volkswagen/Skoda använder inte Eolys.
(RME betyder rapsmetylester och går ofta under benämningen biodiesel. Eolys är ett produktnamn från Rhodia).
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Miljöns pris
För att minska oljeberoendet och koldioxidutsläppet ser vi alltfler nya bränslen. De saluförs inte alltid som nya utan som de gamla tillverkade enligt nya recept. Tanken är god men det är inte alltid problemfritt för bilisterna att använda den nya cocktail som erbjuds på mackarna.
För bensin är det hittills bara etanol som är det nya "additivet" men mängden varierar. Snart har även Sverige tio procents inblandning vilket ger problem för vissa äldre bilar och många motorcyklar.
För diesel kan vi här bredvid läsa om tallolja som vid sidan av RME utgör biodelen av bränslet. RME har visat sig kunna ge allvarliga problem i motorer där Eolys används för att rensa partikelfiltret. I synnerhet gäller detta bilägare som agerar miljövänligt och kör lite.
Kruxet är att när skadan uppstår är ofta biltillverkarens garanti utgången och bränsletillverkarna lutar sig mot att bränslet uppfyller normerna.
Vem betalar? Jo bilägaren. Att agera miljövänligt har ofta ett pris, frågan är bara hur högt.
Bengt Dieden, Vi Bilägare 13/2012
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Max 5% RME står det i de flesta instruktionsböckerna från de senaste 7 åren.
Att tanka 7% RME innebär 40% högre RME-halt än tillåtet!
Kanske kan du tanka bränsle med 5% FAME i stället, t ex Shell? FAME är fettsyrabaserad.
Jag ställde samma fråga till min lokala MB handlare, men de hade inget svar utan jag blev hänvisad till importören i Malmö. Deras svar var att så länge dieseln uppfyller standarden EN590 är det Ok att köra på den. Syntetdiesel borde funka ju bra i moderna dieselbilar medan biodiesel kan ställa till problem redan vid relativt låg inblandning( >10%).
Jag kör en MB C220 CDI -12
"Politisk diagram"
40% högre halt av RME eller c:a 2% lägre halt av diesel.
Det betyder samma sak - men visar vad man vill uppnå.
Helt rätt Tjalle. Så blir det när man pratar i "pjoschent"!
Vem bryr sig.
mvh Ben Sin
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.