Nästa artikel
Toyota Proace – med franska rötter
Nyheter

Toyota Proace – med franska rötter

Publicerad 16 oktober 2012 (uppdaterad 13 november 2012)
Nya skåpbilen Toyota Proace är i själva verket fem år gammal och baserad på Peugeot Expert, Citroën Jumpy och Fiat Scudo.

Nya Proace är det första resultatet av transportbilssamarbetet som slöts mellan Toyota och PSA Peugeot Citroën i juli i år. Bilen är byggd utifrån samma bottenplatta som används till Peugeot Expert, Citroën Jumpy och Fiat Scudo, modelltrion som lanserades 2007.

Liksom sina syskon erbjuds Toyota Proace med två längder, två takhöjder och med täckta plåtsidor eller med glasrutor i lastutrymmets dörrar. Bilen lastar maximalt 1 200 kilo och beroende på version sväljer den mellan fem och sju kubikmeter.
 
På motorprogrammet finns tre fyrcylindriga dieselmotorer. Två kombineras med manuell växellåda, dels 1,6-litersmotorn på 89 hk, dels tvålitersmotorn på 126 hk. Den sista, tvålitersmotorn på 161 hk, erbjuds med både manuell eller automat.

Bland standardutrustningen finns bland annat elektriska fönsterhissar, centrallås, radio, Webastovärmare, justerbar ratt, ABS-bromsar, elektronisk bromskraftfördelning och antisladdsystem. Bilen börjar säljas under våren 2013.

Toyota och PSA Peugeot Citroën har tidigare meddelat att samarbetet är långsiktigt och att man tillsammans ska utveckla en ny generation transportbilar. Tidigare har företagen samarbetet kring småbilarna Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Proace?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-10-17 21:24
Tobo

I Ryssland säljs en annan Hiace, är nog samma som i Australien/Asien:

http://www.toyota.ru/cars/new_cars/hiace/index.tmex

http://www.toyota.com.au/hiace?WT.ac=Toyota_GlobalNav_UtesandVans_HiAce

Undrar varför Toyota aldrig tog den till Europa ,utan istället fortsatte med förra generationen (1996-) här?

#9 • Uppdaterat: 2012-10-17 22:46
Mistro

Har själv haft en Hiace med Dieselmotor ifrån -87,..flyttgods ifrån DK.
Där är de bilarna betydligt vanligare än här då priserna på dem är överkomliga.
Här kan man prata om driftsäkerhet utöver det vanliga,..bilen vore nästan omöjlig att ta död på om det inte vore för rosten.
Bilen såldes tillbaka till DK efter ca 7 år då den inte längre klarade SBP.
Vi fick då lika mycket för bilen som då den köptes.

Killen som köpte bilen ville bara ha motorn då han påstod att de blev sämre efter -91...tror det var i samband med modellbytet!?
Han sa att det inte var ovanligt att man i Dk letade upp äldre motorer och stoppade i dem i nyare efter hand som de gav upp.

Hur som helst så verkar ju Toyota sedan dess inte brytt sig om att modernisera bilen något särskilt mycket liksom MB körde med sina skåpbilar i evigheter. (minns t.e.x 307:an)
De var enkla men pålitliga.
Om man hittar en gammal Hiace idag så kostar dem inte så sällan över 20.000kr. ( inte illa för en 30 år gammal bil )

Efter alla de åren som har gått så kan man ju tycka att dessa giganter till biltillverkare borde kunnat skrapa fram en vettig skåp/buss själva.

#a • Uppdaterat: 2012-10-18 20:50
Rikard

På en kompis firma har dom flera av det nyare PSA skåpet, samtliga har råkat ut för svänghjulshaveri (dubbelmasse) och en hel del annat trubbel, den gamla modellen verkar ha varit bättre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.