PSA Peugeot Citroën och Toyota samarbetar i dag kring småbilarna Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo. Trion tillverkas under samma fabrikstak i Tjeckien.
Nu utökas alliansen till att också gälla lätta transportbilar. Från och med andra hälften av 2013 ska PSA Peugeot Citroën förse Toyota med en skåpbil som är tillverkad på samma plattform som används till Peugeot Expert och Citroën Jumpy.
Toyota saknar en modell i den mindre transportbilsklassen sedan Hiace slopades vid årsskiftet. Den japanska skåpbilen klarade inte utsläppskraven inom Euro 5.
Det fördjupade samarbetet presenteras två veckor efter att PSA Peugeot Citroën meddelat stora nedskärningar. 8 000 jobb ska bort i Frankrike och fabriken i Aulnay utanför Paris ska bommas igen. Nu får de franska fordonskoncernen en ny bilmodell att lindra sin besvärande överkapacitet med.
Avtalet omfattar även utveckling av en ny generation lätta transportbilar, som även den ska tillverkas av PSA Peugeot Citroën. Samarbetet väntas fortlöpa förbi år 2020.
Diskutera: Vad tycker du om det utökade samarbetet?
• Privatleasing kräver ingen kontantinsats, men du tecknar upp dig på att betala en viss månadsavgift varje månad och det brukar vara mycket dyrt att bryta avtalet i förväg, om det skulle behövas.
• Service brukar oftast ingå, men du betalar försäkring, fordonsskatt, bränsle och andra kostnader som exempelvis däckbyte själv.
• Vanligast är att avtalet löper på 36 månader och du får högst köra 1 500 mil om året. Att köra mer kostar extra.
• När du lämnar tillbaka bilen ska den vara i bra skick, annars får du ofta betala dyrt för att reparera eventuella repor och annat. Läs på innan du skriver under vad som är ”normalt slitage”.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Toyota saknar en modell i den mindre transportbilsklassen sedan Hiace slopades vid årsskiftet. Den japanska skåpbilen klarade inte utsläppskraven inom Euro 5."
Klarar inte den japanska skåpbilen utsläppskraven inom Euro 5? Men milde tid, det är (var) ju en Toyota ...
Och så ska då Toyota klistra på Toyota-emblemet på franska bilar. Jag minns att leifer ville få det till någon slags lurendrejeri från Mercedes sida när Thommys skrev att någon motor till B-Klassen inte skulle vara Mercedes egen. Och här klistrar Toyota på sitt emblem på franska bilar ... Snacka om att lura marknaden. (Fast detta har ju skett förut också.) För det är ju faktiskt så att de allra flesta bilköparna är ganska oinsatta i turer av det här slaget och alltför många kommer på fullt allvar - helt icke ont anandes - att tro att de köper en Toyota när de i själva verket köper en Peugeot/Citroën. Ja, jag säger då det. Hela bilen är alltså inte vad den kan tros att vara.
Vad är det du råddar om? Hiace var ju milt sagt skräp så Toyota får en väldigt mycket bättre bil nu och PSA har ju blivit kända för att vara väldigt driftsäkra i dagens läge (Toyota däremot åt det andra hållet) förutom BMW-motorn THP som bör undvikas tror jag i dagens läge också. Inte säljer man bilar med annat än märket nuförtiden, så lika är metoderna och "kvaliteten".
Vad jag "råddar" om? Det framgick väl ganska tydligt, men du missade poängen helt.
Suck igen. Man kan inte annat än beklaga. PSA har ju helt nyligen ingått avtal med GM!!! Opel/Vauxhall har idag en ren skräpbil vars hela teknik bygger på Renault/Nissan. Denna sk. bil har mängder med elektronikfel och Taxirörelsen är väldigt trötta på bilen. Inte ens Opels motorer eller komfortstolar har den, och förarna klagar redan efter 5 mil på usel förarmiljö!!
Nää bevare oss bilköpare för Franskt skräp som dessa transportbilar är.
Men kanske om nu samarbetet GM Toyota går väl i hamn, så kanske. -Men jag vill nog se det först innan jag tror på något under.
I denna klass är Mercedes och VW helt outstanding. Men hur är det egentligen, hade inte Toyota och VW samarbete när det gäller Hi ace. Byggde inte Hiace på samma grund som VW? Och har de haft några problem med Euro 5?
Toyota är störst tack vare sitt kvalitetsrykte. De har råd med bättre motor till sin egen modell. Varför tar Toyota dö på sig själva genom att blanda sig hejvilt?
Ser inte problemet i att Toyota vill ha hjälp/spara pengar i det här läget,...litar på att de vet vad dem gör!
Transportbilarna är långt mycket bättre idag än för bara 10 år sedan och det bör vi vara tacksamma för istället för att gnälla över vilket emblem som ståtar i grillen.
Finns det några speciella regler för vilka tillverkare som får "lov att" hjälpas åt?
MB och VW är ok men inte PSA och Toyota? ( hur kul är det i så fall att betala för en MB men få en VW? )
Hur ser det då ut när Renault bygger bilar åt MB?
Blir det en sämre bil då? ...Blir den billigare? ....Blir alla andra MB modeller sämre? o.s.v
Som sagt så litar jag på att tillverkarna vet vad dem gör och oavsett vilket så handlar allt om pengar.
Folk kommer att fortsätta köpa det som de TROR är det bästa fabrikatet ...
även med den vetskapen om att endast loggan tillhör favoritmärket.....för väldigt många är detta värt mycket pengar.
Samarbeten kan var så olika. Två tillverkare kan tillsammans ta fram en produkt och båda får med sina kvalitéer. De kan dessutom skilja på drivlinor och andra komponenter och utrustning. Sedan kan en tillverkare gå in och sätta sitt emblem på en annans produkt men det brukar vara mindre lyckat. Jag förstår inte Toyota här. Förlorar man inte mer på detta än att anpassa sin egen motor till Euro 5? Reglerna kom ju inte som en blixt från klar himmel.
Konstigt att världens största biltillverkare, Toyota, inte kan ta fram en motor till sin storsäljande transportbil som klarar Euro5.
Märkligt för övrigt att Toyota inte kommit med ny generation av Hiace sedan mitten av 90-talet, med tanke på att Toyotas personbilar brukar komma i ny modellgeneration efter i snitt 5-6 år.
Jag tror Toyota förlorar på detta samarbete. Då Toyota har mycket stora resurser hade de allt kunnat kosta på sig att utveckla en ny "egen" Hiace.
Avtalet gäller nog bara bilar som säljs i europa. Här i Australien och i Asien säljer HiAce mycket bra. Personligen kommer jag att fortsätta köra Hyundai H-1. Byter till en ny i september. Min nuvarande har gått 28.000 mil utan minsta problem. Jag anser att det är marknadens absolut bästa lätta transportbil. Jag kan faktiskt inte komma på en enda nackdel.
Vi har varit inne på detta förrut men jag kan också tycka att det borde finnas resurser för dem stora tillverkarna att hänga med i utvecklingen även då det gäller transportbilar.
Svaret kan inte enbart vara att volymerna är lägre och därför även lönsamheten för denna typen utav bil utan även att man utnyttjar det faktum att kraven är lägre på en transportbil än på en personbil.
Till vad dessa bilar kostar att köpa så kunde man ju dock antas få kräva lite komfort,utrustning och krocksäkerhet och varför har utsläppen fått halka efter så sannslöst mycket i alla år på dessa fordon?
Oavsett vem som är störst och bäst så är jag som sagt tacksam för att dessa bilar idag är ljusår bättre än tidigare,men det är ändå en lång väg kvar...
När en släkting skulle köpa in nya bilar för kommunen och hade fyllt i dem kraven som "krävdes" ( gick att manupulera något ) så återstod det bara en ( 1 ) tillverkare och en modell att välja på. ( dock försökte alla kränga bilar ändå som inte ens var efterfrågade )
Nya Ford Ranger blev svaret ! ....uselt utav alla andra kan ju jag tycka när årtalet stavas 2012 att inte klara miljö och krock-krav! ( För varför skall en transportbil vara mindre säker? )
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.