Nästa artikel
Peugeot 208 1.4 VTI: Plus och minus
Webb-tv

Peugeot 208 1.4 VTI: Plus och minus

Publicerad 8 juni 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Nya Peugeot 208 är bekväm med bra chassi, men rostskyddet är inte lika bra och ratten passar inte alla. Vi pekar ut plus och minus.

 

Klicka på videofönstret ovan för att starta filmen.

Läs hela testet av nya Peugeot 208 i Vi Bilägare 9/2012. Där ställs bilen mot Suzuki Swift och Audi A1 Sportback. Tidningen utkommer i butik den 12 juni och anländer hos prenumeranter från och med den 5 juni.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-06-10 12:00
Simon no1

Man kan ju undra om de lyckats fått bort kamremmen.....?

#9 • Uppdaterat: 2012-06-10 12:21
mcregor (ej verifierad)

@Raphael: En Polo TSI 90 Masters kostar i solid lack 129.900 kr idag - visserligen kampanj (se bl a annons i Expressen igår) men kampanjpriser finns ju nästan jämt hos något märke.
Sen håller jag med dig om att om vi talar om 160.000 kr för en småbil så är det alldeles för högt - helt klart.
Men att alltid titta på listpriser tycker jag ändå är lika fel för olika märken hanterar detta på olika sätt. Köper du en lagerbil så är det nog väldigt ovanligt att du får betala ett listpris. Enda gången det gäller (minus viss prutning) är nog när man beställer en helt ny modell och dom inte har introduktionspriser... Men prissituationen på bilar avseende dessa s k listpriser är svår - helt klart.
Har man sen som Simon inget annat att klaga på än att motorn har kamrem så är det lite tunt motargument minst sagt....
Har personligen kört en bil med kamrem 25.000 mil utan problem men jag inser samtidigt att det inte är representativt för alla bilar med kamrem. Min var "säker" såtillvida att ingen katastrof hade inträffat om kamremmen gått sönder.

#a • Uppdaterat: 2012-06-10 12:47
saabnisse

mcregor, jag förstår Simons funderingar om kamremmen.
Den som råkat ut för ett kamremsbrott köper aldrig en bil med kamrem mer.
De flesta brott orsakar motorsallad som kostar en halv förmögenhet att åtgärda och även de fåtaliga motorer som klarar ett kamremsbrott blir relativt kostsamma att få igång igen.

Sedan har du ju helt rätt i att det är ekonomiskt vettigt att utnyttja kampanjpriser, men man ska komma ihåg att det egentligen är väldigt flexibla priser på bilmarknaden, något som möjliggörs av att många köper bilen till det pris säljaren begär.
Lagerbilar är ju också lättare att göra ett bra pris på.
Svenskar är av tradition och uppfostran väldigt dåliga på att pruta även om det blir bättre och bättre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.