Nästa artikel
Bilfrågan: Fem frågor om fyrhjulsdrift
Bilfrågan

Bilfrågan: Fem frågor om fyrhjulsdrift

Publicerad 29 augusti 2011 (uppdaterad 28 april 2021)
Dagens Bilfråga kommer från en läsare som undrar över fyrhjulsdriften på Volkswagen Passat. Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Passat 2,4 4motion -03.

1. Vad har denna bil för 4-hjulsdrivingssystem?

2. Om jag kör på slät asfalt, hur mycket driver bilen bak?

3. Om ett hjul slirar fram, kan då bilen driva bak?

4. Stabiliserar systemet för sidvindar.

5. Hur mycket drivning bak i procent kan jag få max?

Prenumerant

SVAR:
1. Din bil är utrustad med en Haldexkoppling för bakaxeln.

2. På slät asfalt driver bara framhjulen.

3. Om ett eller bägge framhjulen börjar rotera fortare än bakhjulen kopplas bakhjulsdriften in. Detta innebär att bilen även kommer att driva på ett eller bägge bakhjulen.

4. Nej, inte annat än i undantagsfall.

5. Det beror på underlaget. Är det samma underlag för fram och bakaxel delas kraften 50/50. Står bakhjulen på torr asfalt med framhjulen på glansis kommer 100 procent av drivningen ske med bakhjulen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-08-29 20:05
snabb95

Kevin Carlsson

Har Bengt rätt i svaret på fråga 3? "Att bilen även kommer att driva på ETT eller bägge bakhjulen."

Om det finns en (helt låst) differentialspärr så har han rätt i att all kraft kan gå till ETT bakhjul, om inte har han fel!

Utan differentialspärr driver bakhjulen lika mycket på båda sidor. Den kraft som går till bakhjulen delas i så fall lika mellan vänster och höger bakhjul. 50 / 50 % som i de flesta differentialer.

#9 • Uppdaterat: 2011-08-29 20:56
jlun

leifer:
På många moderna bilar med elektronisk gaspedal går det inte att aktivera broms och gas samtidigt. Tändningen bryts när man trampar på bromsen. Hur det är i det specifika fallet vet jag dock inte.

Min Subaru Legacy Spec B ska enligt uppgift ha en TorSen-diff i bakaxeln och en 40-60 fördelning mellan fram- och bakaxel. Så den är minst 3-hjulsdriven. Har aldrig haft bekymmer med framkomligheten iaf.

#a • Uppdaterat: 2011-08-29 22:08
quattron

Oavsett system så är det milsvida skillnader mot 2wd när det är kasst väglag. Handlar det däremot om lite tuffare körning så är den permanenta fyrhjulsdriften roligare och helt förutsägbar, oavsett om det är halt eller torrt. Jag och ljun ler med hela ansiktet när det blir halt medan Haldex ser till att man tar sig fram säkert. I Audis fall är den nya A4:an väsensskild i förhållande till den tidigare modellen tack vare 60/40 fördelningen. Riktigt kul att köra i halka vilket man kanske inte tror innan man testat. Tyvärr verkar Torsen vara lite utrotningshotat pga centiliterjakten och vad jag förstår kommer nya Q3 med Haldex, dock givetvis specialanpassat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.