Nästa artikel
Dubbförbud ger sämre trafiksäkerhet
Nyheter

Dubbförbud ger sämre trafiksäkerhet

Publicerad 9 augusti 2011 (uppdaterad 10 augusti 2011)
Dubbdäckförbud leder till att fler väljer friktionsdäck, och kör med dem även sommartid. Det skapar sämre trafiksäkerhet.

Riksdagens utredningstjänst har utrett effekterna av användningen av friktionsdäck under sommartid. Dubbdäckförbud har medfört att fler kör med friktionsdäck. Många väljer sedan att behålla däcken under sommaren, vilket kan få förödande konsekvenser.

Vi Bilägare har i ett test av sommardäck tidigare i år låtit ett friktionsdäck ingå i testet. Testet, som citeras i Riksdagens utredningstjänsts rapport, visade att det är lika farligt att köra med friktionsdäck på sommaren som att köra med sommardäck under vinterförhållanden.

Friktionsdäcken får längre bromssträckor, sämre stabilitet vid undanmanöver och sämre grepp på sommaren. Det beror på att gummit i friktionsdäck är för mjukt för sommarväglag. Dessutom är friktionsdäck inblandade i fler olyckor än dubbdäck vintertid.

Inte största utsläppskällan
Riksdagens utredningstjänst har genomfört undersökningen på uppdrag av riksdagsledamöterna Lars Beckman och Ulf Berg (M). De menar att förbud mot dubbdäck har lett till en försämring av trafiksäkerheten.

– Bilister byter till friktionsdäck i tron att de är lika trafiksäkra som dubbdäck på vintern. Trafiksäkerheten försämras också nu på sommaren då bromssträckan blir väsentligt längre med friktionsdäck jämfört med sommardäck, säger Lars Beckman.

Riksdagens utredningstjänst har också kommit fram till att det inte är säkert att dubbdäck är den största källan till utsläpp av farliga partiklar. Vägbyggen, avgaser, salt- och sandanvändning samt tunnelbanan är andra orsaker till utsläppen.

Diskutera: Vad tycker du om friktionsdäck och dubbförbud?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-08-12 15:17
Raymond K (ej verifierad)

Man behöver inte vara expert för att inse att vid kraftig inbromsning så stoppar dubbdäck en bil snabbare än friktionsdäck på isiga vägar.
Behöver man fler argument?

#9 • Uppdaterat: 2011-08-17 22:03
Nithin

Så tokigt det kan bli...

Vem ringer Ulla Hamilton?

#a • Uppdaterat: 2011-08-17 22:05
Nithin

Hon har väl iof. snöat in på partiklar så det är nog döfött ändå.

Trist.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.