Nästa artikel
"Saab kan bli en bra affär för en köpare"
Nyheter

"Saab kan bli en bra affär för en köpare"

Publicerad 29 november 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
General Motors ska enligt uppgift överväga en försäljning av Saab. Och eventuella köpare kan göra ett kap. Det tror bilanalytikern Matts Carlsson.
- Det kan bli en bra affär för en köpare, säger Matts Carlsson, bilanalytiker vid Göteborg Management Institute, till TT.

Enligt källor till den amerikanska nyhetsbyrån Bloomberg News kan GM göra sig av med Pontiac, Saturn och Saab för att förbättra ekonomin. Alternativen är att sälja bilmärkena - eller lägga ner dem.

- När det gäller Pontiac kanske vi talar om att lägga ner, säger Matts Carlsson. Den amerikanska märkesfloran är stor. Pontiac konkurrerar dessutom med Chevrolet, ett annat GM-märke.

Framtiden är alltså oviss för Pontiac. Men Matts Carlsson anser att läget ser bättre ut för Saab - och tror främst på en försäljning av märket.

- För första gången på många år har Saab ett modellprogram framme som ser väldigt spännande ut, säger Carlsson och fortsätter:

- GM har investerat 25 miljarder i produktprogrammet som ska lanseras under 2009. Jag bedömer det som en ganska intressant affär för en ny ägare.

Stämmer Bloomberg News uppgifter kan en försäljning gå snabbt. Saab kan få en ny ägare redan i början av nästa år.

- Det skulle förvåna mig om inte en affär i så fall genomförs under våren, säger Carlsson.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2008-11-30 15:03
Raphael (ej verifierad)

Jag tycker kommentarerna i den här diskussionen inte är riktigt verklighetsförankrade. "Sälj Saab till en stabil ägare". "Sälj Saab till Toyota" och bla bla.
En sak är viktig att förstå: Man kan inte tvinga andra företag att köpa Saab. Det handlar om att hitta ett företag som är villigt att ta över Saab. Det är inte säljarens marknad nu, säljaren kan inte bestämma vem som ska få köpa Saab - därför att Saab inte är tillräckligt intressant som företag. Det saknas köpare!
Andra företag har gått om Saab gällande säkerhet. Och svensk bildesign har aldrig varit framstående, det är ju utländska designers som designar Saab, inte svenskar.
Saab förlorade sitt kunnande i motorteknik för flera år sedan, dagens Saab-motorer är ju Saabifierade varianter av motorer rån Opel och Fiat.
Saab har inget att tillföra en annan ägare.
Och kom ihåg en sak - Opel behöver inte Saab, men Saab behöver Opel. Opel klarar sig utmärkt utan Saab, men Saab klarar sig inte självständigt.
Detta är Saabs problem, de är inte tillräckligt innovativa, nyskapande, framstående eller tekniskt överlägsna. En gång i tiden (70-talet) så var Saab allt detta, men det försvann i slutet av 80-talet. Nu är det för sent.
Och tro inte att fabriken i Trollhättan är intressant, för det finns överkapacitet i Europas bilfabriker idag så man behöver knappast en till! I Europa försöker man lägga ner bilfabriker. Det finns inget värde i Trollhättans fabrik, ingen som vill ha den.

#9 • Uppdaterat: 2008-11-30 15:25
Saabnisse (ej verifierad)

Allt det här är ju bara spekulationer.
Saab och Opel är ju även i de nya modellerna så hårt sammanflätade att en försäljning av det ena märket även påverkar det andra.
Det finns förmodligen ingen köpare till Saab som inte känner till detta och därför blir nog Saab svårsåld även med ett nytt modellprogram om inte ett bud kan läggas även på delar av Opel och det tror jag blir svårt.
Och hur påverkas Opel/Vauxhall av en försäljning eller nedläggning av Saturn?

#a • Uppdaterat: 2008-11-30 20:23
Conny (ej verifierad)

Nej jag vet att Toyota inte brukar köpa upp andra företag, då ska det vara något speciellt som man vinner med ett uppköp. Toyota är ju vana att växa av "egen kraft" som man uttrycker det själva. Och det är också sant att Toyota inte behöver Saab eller någon annan heller man är van att klara sig själva, och gör det bra ! Men det vore önskvärt om Toyota ville ta Saab under sina vingar när man är den stabila tillverkare man är som också jobbar långsiktigt till skillnad mot många andra. Och om man vore intresserade av att komma åt en fabrik som har kapacitet att tillverka Toyota bilar efter lite ombyggnad som Trollhättan. Kanske tillverkning av framtida hybrider för den Europeiska marknaden. Därför tycker jag Toyota vore en passande ägare till Saab till skillnad mot GM, men som sagt det är ett önsketänkande men något måste man väl få önska sig när det snart är jul ;o) Alla Saab anställda tror jag skulle dra en lättnadens suck om så skedde.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.