General Motors vill göra sig av med Saab. Det uppger Bloomberg News - men uppgifterna bekräftas inte av Saab.
- Vi känner inte till sådant där. Den kommer att spekuleras ganska vilt fram tills det blir en hearing med GM-, Ford- och Chryslercheferna den 8 december, säger Erik Geers, informationschef på Saab Automobile, till DN.se.
Bloomberg News uppger att General Motors överväger att göra sig av med flera bilmärken för att ta sig ur den ekonomiska kris som företaget befinner sig i. Bloomberg News hänvisar till anonyma källor - som pekar ut Saab, Pontiac och Saturn som möjliga kandidater för försäljning eller nedläggning.
Men vid Saab möts uppgifterna med förvåning - och företagets informationschef har inte märkt av att en försäljning skulle vara aktuell.
- Nej, absolut inte. Det är tryck på hela bilbranschen just nu. Men vi förbereder oss för de nya modeller som ska ut nästa år, säger Erik Geers.
Nästa vecka ska General Motors, Ford och Chrysler presentera detaljerade planer över hur de ska ta sig ur dagens krisläge. Då träffar biljättarna den amerikanska kongressen för att fortsätta diskussionerna om ett ekonomiskt räddningspaket. Tills dess lär spekulationerna flöda vidare.
Bloomberg News uppger att General Motors överväger att göra sig av med flera bilmärken för att ta sig ur den ekonomiska kris som företaget befinner sig i. Bloomberg News hänvisar till anonyma källor - som pekar ut Saab, Pontiac och Saturn som möjliga kandidater för försäljning eller nedläggning.
Men vid Saab möts uppgifterna med förvåning - och företagets informationschef har inte märkt av att en försäljning skulle vara aktuell.
- Nej, absolut inte. Det är tryck på hela bilbranschen just nu. Men vi förbereder oss för de nya modeller som ska ut nästa år, säger Erik Geers.
Nästa vecka ska General Motors, Ford och Chrysler presentera detaljerade planer över hur de ska ta sig ur dagens krisläge. Då träffar biljättarna den amerikanska kongressen för att fortsätta diskussionerna om ett ekonomiskt räddningspaket. Tills dess lär spekulationerna flöda vidare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker att det är oerhört beklämmande att den skattefinansierade sektorn köper japanska Pellejönsbilar framför våra egna märken samtidigt som man "värnar" om den svenska arbetskraften ska förbli inhemsk dvs att produktionen av varor ska stanna kvar i Sverige. Alla konsumenter borde bojkotta tex Toyota så länge de ej tillverkas i Sverige eftersom varje köpt Toyota innebär att motsvarande svensk arbetare ej får producera en svensk bil tex en SAAB eller Volvo. Av detta följer att den svenske bilarbetaren tappar i lön så länge som vi köper Toyota istället för SAAB eller Volvo och i förlängningen blir de svenska bilarbetarna med sina drygt 180 000 svenska underleverantörer på SAAB och Volvo arbetslösa samtidigt som de måste försörjas.
Hur kan det komma sig att svenska staten och vi bilkonsumenter vilja medverka till att vi blir arbetslösa? Förstår vi inte bättre eller behöver vi konsumenter undervisas i konsumtionsval och de konsekvenser ditt och mitt val får för välfärden?
Nä, låt oss fatta ett beslut inom oss att vi vill ta ansvar för våra medmänniskor och miljö genom att köpa de varor och tjänster som produceras inom landet och samtidigt minska transporterna av bilar och dess reservdelar under dess livslängd tex Toyota som har transporterats ca 2 200 mil innan de till slut hamnar i Sverige.
Det stora problemet för både Saab och Volvo är att de inte lärt sig att tillverka bilar som japanerna gör.
Det handlar inte främst om tillförlitlighet och kvalitet utan om livslängd.
Japanerna lärde sig tidigt att det var mest lönsamt att tillverka bilar med begränsad livslängd.
aab och Volvo gjorde inte det.
Det finns åtskilliga Saab och Volvo som är upp till trettio år gamla, men japanska bilar som är över tio år är sällsynta.
Men det spelar ju mindre roll för de som köper ny bil vart tredje år.
Visst kan det verka somom japanska bilar håller sämre i längden. I viss mån kan man kanske hålla med, när det gäller vissa märken.
Men enligt en tysk motortidning som testat bilar mellan 3 och 7 år, visade det sig att Toyota var tillförlitligast enligt konsumenetrna, tätt följt av Opel. Volvo och Saab hamnade långt ner på denna lista o fans inte med bland de 10 bästa. Något att fundera på för dem som reparerar sina gamla bilar för mer än vad de är värda varje år.
Nu har det hänt! Vår Toyota Avensis kombi 2006:a har gått ca 6500 i stort problemfria mil men nu har det hänt. Motorn har börjat dra ca 2,5 - 3 liter, en knapp dunk, olja per service intervall, 1500 mil. Dessutom rasslar det från motorn, ett ljud som kommer och går vid ca 1500 - 1800 varv för att sedan succesivt avta. Annars har jag bara bytt en vattenpump, ett hjullager fram och ngt stag i bakvagnen samt en låskolv i förardörren.
Har lämnats in på Toyota och jag fruktar en hisskligt dyr faktura. De har sagt att jag kan ta reparationerna åtminstone delvis på min bilförsäkring men då försvinner delar av min upparbetade bonus varför jag är beredd att ta kostnaden själv. De tror dock att reparationen kommer att landa på närmare 25 000 kr än 15 000 kr, beroende på explicit felkälla.
Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre resultat, PER ÅR.
Inga av landets försäkringsbolag har fått in några motorhaverier av det slag som Anders påstår. Dessutom har jag kollat med Toyota beträffande försäljningsstatistik ventiler, ventilstyrningar och kovringssatser.
Där visade det sig att man sålt väldigt få satser av dessa, och då främst årsmodellerna -07-2000.
Jag misstänker att den bil som Anders talar om, körts tom på olja.
Det räcker med en gång, sen är det kört. Så är det med alla bilmotoer idag.
PG!
Är Du också involverad i den Japanska bil lobbyn som aktivt och dagligen verkar för att kväsa all negativ publicitet gällande japanska bilmärken? Jag har sett liknande kommentarer och vinklingar på andra "bil sajter" och fordons forum på nätet.
- I´ll keep my eyes on such stuff.
Nej jag är ingen lobbyist för Toyta, har aldrig ägt någon. Dock har jag kännedom om märket utöver det jag fått blivit varse genom pressen. Jag har nämligen arbetat med service och inom reservdelsbranchen. jag har även arbetat med bilbesiktningar, allt detta märkesoberoende.
Jag kan bara konstatera faktum. De som pratsr skit om Japanska bilar, är själva lobbyister för allt annat skräp som säljs.
som ägare till en 6 år gammal mitsubishi l200 med sönder-rostat oljetråg blir jag fundersam till hur det står till med kvalitetstänkandet hos mitsubishi.
ett nytt oljetråg kostar mig 4399kr.
det pratas om tekniska livslängder om 10 år produsentansvar mm.
det fanns ingen goodwill eller förståelse att hämta där.
finns det flera därute med samma problem?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.