Som enda tidning har Vi Bilägare testat hur säker och enkel pekskärmen är att använda i totalt elva nya bilmodeller. Vi har också tagit med en Volvo V70 som är helt pekskärmsfri – och den vinner överlägset.
Läs första delen av granskningen: Test av pekskärmen i 11 bilar – ”gamlingen” vinner stort
BMW iX – 2 poäng
Speciell förarmiljö med ett fyrverkeri av funktioner. Mycket att ta in och långa menyer att bläddra igenom. Snyggt snarare än lättanvänt. Snurrhjulet på mittkonsolen hjälper dock en del.
Plus: Knivskarp och reaktionssnabb skärm, smidigt snurrhjul med bra armstöd.
Minus: Överdos av funktioner, invecklade menyer, få vanliga knappar.
Dacia Sandero – 5 poäng
Här är en bil som har alla funktioner som man kan förvänta sig 2022, ändå är det mesta bara ett knapptryck bort. Busenkel att hantera, utan onödigt lull och komplicerade undermenyer.
Plus: Föredömligt tydlig, knappar för det viktigaste, lätt att nå skärmen.
Minus: Kontrastsvag skärm, skärmen kan inte släckas helt.
Hyundai Ioniq 5 – 2 poäng
Ljust och avskalat och ibland lite omständligt. Touchknapparna är knappast enklare än vanliga och stolsvärmen borde inte ha gömts i skärmen. Rattknapparna kan dock användas till mycket.
Plus: Ratt- och genvägsknappar underlättar, touchknappar bättre än ingenting.
Minus: Svårnavigerad meny, långt till skärmen, touchknappar till klimatanläggning.
Mercedes GLB – 3 poäng
Första intrycket är smått överväldigande men bitarna faller snart på plats. För basfunktioner finns vanliga knappar och skärmen kan styras på flera olika sätt, till och med via ratten.
Plus: Flera sätt att styra funktioner, hög skärmplacering med stöd för handen.
Minus: Kräver tillvänjning, långt till skärmen.
MG Marvel R – 1 poäng
Rent hopplös att hantera. Skärmen har stora knappar men är frustrerande svårtryckt och att hålla blicken på vägen är bara att glömma. Bör inte användas alls under körning.
Plus: Logiskt menysystem i grunden.
Minus: Förbluffande okänslig skärm, trafikfarlig placering, obegripliga översättningar.
Nissan Qashqai – 3 poäng
Tydlig förarmiljö med generöst antal knappar och pekskärm med bra genvägar, ändå tar det relativt lång tid att utföra vissa funktioner under körning. Klimatanläggningen är dock klanderfri.
Plus: Knappar för de flesta funktionerna, smidig bakåtknapp till skärmen.
Minus: Glansig skärm ger störande reflexer.
Seat Leon – 1 poäng
En av de mest tungjobbade bilarna, även om man kan systemet utan och innan. Funktionerna kräver många tryck och tar fokus från vägen. Riktiga knappar och snabbare skärm hade behövts.
Plus: Tydlig skärm, hög placering, bra rattknappar.
Minus: Seg skärm, krånglig klimatstyrning, många undermenyer, obelysta touchknappar.
Subaru Outback – 3 poäng
Ser lite föråldrad ut i grafiken men i huvudsak lättarbetad med flera fysiska knappar. Med hjälp av en kamera kan bilen varna om föraren tittar för mycket på skärmen.
Plus: Överskådlig meny med stora ikoner, bra fysiska knappar.
Minus: Flera basfunktioner långt ned, blänker en del på skärmen.
Tesla Model 3 – 2 poäng
Förlitar sig helt på skärmen, till och med vindrutetorkarna styrs därifrån och knappar finns knappt alls. En vattendelare och chockerande till en början men hanteringen blir snart ganska naturlig.
Plus: Reaktionssnabb skärm, tydliga menyer.
Minus: Nästan inga knappar, ikoner onödigt små efter uppdatering, långt till högra sidan.
Volkswagen ID.3 – 2 poäng
Ett försök att stöpa om förarmiljön från grunden med touchknappar på ratten samt i mitten och inga vanliga knappar alls. Logiskt menysystem men vissa funktioner kräver många tryck.
Plus: Hög placering, några genvägsknappar är bättre än inga.
Minus: Svårt att hitta vissa funktioner, obelysta touchknappar, viss fördröjning vid tryck.
Volvo C40 – 4 poäng
Snålt med analoga kontroller men ändå enkelt att justera det mesta. Det nya skärmsystemet reagerar snabbt. Symbolerna för värme, fläkt och stolsvärme är dock på tok för små.
Plus: Lätt att styra de flesta basfunktionerna, fysisk hemknapp till skärmen.
Minus: Onödigt små symboler, skärmen kan inte släckas helt, ingen snabbknapp för körlägen.
Volvo V70 (2005) – 5 poäng
En bil som alla kan använda fullt ut från första ögonblick. Kristallklart upplägg och inget småpill, att knappa med hockeyhandskar går lika bra. Det blir inte mycket mer lättjobbat än så här.
Plus: Enklast i test, lättillgängliga funktioner som nästan går att styra i blindo.
Minus: Växelspak skymmer lågt placerade reglage.
”Enkelheten har fått ge vika”
Allt handlar om prioriteringar och tillverkarna har valt funktioner och modernitet framför att bilen ska vara så användarvänlig som möjligt. Att Volvo V70 slår alla nya bilar borde mana till eftertanke.
Knapp eller skärm är inte längre en fråga för bilindustrin. Skärmen ger ”oändliga” möjligheter till nya funktioner som tillverkarna kan ta betalt för över hela bilens livslängd. Med allt samlat i skärmen är det enklare att formge insidan – och billigare. Mycket billigare. En fjädrande knapp är komplex och dyr, att hålla reservdelslager för hundratals knappar kostar på. När skärm och mjukvara används i ett flertal modeller sjunker utvecklingskostnaden per enhet dramatiskt. Skärmen har sina brister men det är lika bra att vänja sig – den är här för att stanna.
Anders Helgesson, testförare
Man vet inte vad man har förrän det är borta. För sådär 10–15 år sedan kunde Vi Bilägare och andra biltidningar skriva om ”knapphysterin” som rådde i vissa bilar. Instrumentpanelen med riklig knappflora stod lågt i kurs och vi journalister turades om att räkna reglage och skaka på huvudet. När pekskärmen nu har tagit över är det bara att konstatera att knapparna inte var så dumma ändå. Särskilt i ljuset av vårt testresultat. Det är klart att det är enklare att bara trycka på en knapp än att famla omkring i undermenyer.
Fredrik Diits Vikström, testförare
Läs chefredaktörens krönika: ”Skärmtiden i bilen borde regleras”
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.