Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
En sökning på Google visar att problemet i allra högsta grad existerar. Knappa in ”dangerous touchscreens in cars” och sökmotorn tänder på alla cylindrar.
Inom ett par tiondelar av en sekund har du larmrapporter från forskare, beteendevetare, journalister och myndigheter på näthinnan. Kvaliteten varierar, liksom rapporternas omfattning och syfte.
I en avhandling jämförs pillande på bilens ”platta” med att röka marijuana, medan någon annan går försiktigare fram. Gemensamt för alla är dock att de mynnar ut i samma slutsats; bilarnas allt större och mer omfattande skärmar, samt kopplingen de har till telefonerna, utgör en tydlig och allvarlig risk för de som färdas i bilen.
Många har också svårt att förstå hur denna för bilindustrin kostnadsbesparande utveckling har tillåtits att gå så långt, samtidigt som mobiltelefonen befunnit sig i blåsväder i många år.
”Bilarnas allt större skärmar och kopplingen till telefonerna utgör en allvarlig risk”
Inom försvars- och flygindustrin har skärmarnas vara eller icke vara diskuterats länge och nyligen beslutade amerikanska flottan att byta ut de digitala kontrollerna i sina jagare efter två kollisioner under 2017, där den ena kostade 17 människor livet.
Till skillnad från inom sjö- och luftfart – där samspelet mellan fordon och människa är ett ständigt ämne för diskussion för att öka säkerheten – dansar bilindustrin oifrågasatt vidare mot allt mer komplexa och avskalade förarmiljöer. Man har till och med lyckats med konststycket att sälja in besparingen (och komplexiteten) som exklusiv.
Vid lanseringen av nya Golf GTI gjordes stor sak av att instrumenteringen innehöll 1 500 funktioner mot första generationens 30. Det krävs inte många minuters tankeverksamhet för att förstå att denna enorma ökning knappast gynnas av att inte längre kunna dra nytta av kroppens muskelminne och känsel.
Lösningen på problemet är enkel. Genom att tvinga biltillverkarna att låsa alla skärmfunktioner under färd pressar man tillbaka dem till det som fungerade bättre och var säkrare. Lägger man därtill en Euro NCAP-bedöming av kontaktytorna så har vi kommit en bra bit på en säkrare väg.
Läs också: Miljöbonusen hamnar i rikemansfickor: ”Ett klavertramp”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.